Beste leden,
ik ben weer eens aan een wat ik denk leuk horloge gekomen via de rommeldoos van mijn Duitse kennis.
Ik zie tot mijn verbazing op internet dat deze oorlog’ 's klokjes veel waarde hebben. En dat snap ik niet zo, ik zie de hoge waardering niet ( zal aan mijn onkunde liggen). En daarom kom ik bij jullie te raden voor wat uitleg.
Ook wil ik graag advies wat te doen met de kast en wijzerplaat. Hij loopt wonderwel nog keurig op tijd.
Het zou ook leuk zijn wat het bouwjaar is van dit horloge.
Hopelijk kunnen jullie me weer wat wijzer maken.
Al vast bedankt.
Groet, Hans
Gave vondst, een van de ‘Dirty Dozen’, een twaalftal horloges die eind van WW2 door het Britse leger werden besteld. Kunnen inderdaad behoorlijk aan de prijs zijn, al is de Record door de relatief hoge oplage (ca. 25.000) en de chromen kast een van de voordeligere uit de serie. Niettemin eentje om te koesteren. Zou het kristal zo laten, hoort bij de geschiedenis van het horloge.
Dat hij uit Duitsland afkomstig is doet iets vermoeden over het lot van de eerste eigenaar, al vraag ik me af hoeveel van die dingen in de strijd gedragen zijn. Volgens mij kwamen ze rijkelijk laat in de oorlog pas in omloop.
Heb even geen zin om te Googelen maar volgens mij werden deze pas in de jaren '50 gebruikt. Edit: dat is niet waar dus. Hier heb je een bron met heel veel info: