Vraag over zakhorloge

Ik kreeg deze in de handen gedrukt met de vraag of het de moeite waard is deze te laten servicen en zo ja, wat dit ongeveer zou kosten.

Nu heb ik zelf nul verstand van zakhorloges, dus wellicht dat iemand me hier iets meer over kan vertellen? :slight_smile:

!

!

!

!

Wellicht dat @koen hier iets over kan vertellen. :sunglasses::ok_hand:t3:

Gezien het merk op het werk ga ik er van uit dat het een Phenix werk is. Dat merk is ook in de kast te zien. Het kan ook staan voor “Halbmond + Stern” de “filiaal” van Phenix in Duitsland begin vorige eeuw.
De drukknop wijst op de periode ca. 1890 - 1920
Ik zie geen edelmetaal stempels.
Zakhorloges zijn niet erg gezocht dus dat houdt de prijzen laag --> reparatie/service is vaak duurder dan de waarde van het object.

2 likes

helaas +1

1 like

Allereerst bedankt voor de info, met name over leeftijd en herkomst. De gravure op achterzijde deed me aan iets aziatisch denken, maar dat zat er dus ver naast.

In welke regio zit de kosten van een service voor zoiets? Ter vergelijk, als ik een service voor een ETA 2828-2 laat doen, ben ik meestal tussen de € 50 en € 100 kwijt, ligt dit in dezelfde koers? (mijn gebruikelijke horlogemaker is momenteel uit de running, vandaar dat ik het hier vraag)

Het horloge heeft voor de eigenaar emotionele waarde, maar daarvoor hoeft het niet perse te lopen, maar dat zou wel leuk zijn, als het niet teveel kost :slight_smile:

1 like

Ik zie wat je bedoelt, maar dat zou ook kunnen betekenen dat het voor een aziatische markt (bestond/bestaat zoiets?) gemaakt is.
Ik zie het meer als een leuk tafereel zoals je wel vaker ziet op zakhorloges.
Je zou met de loupe kunnen kijken of het echt gegraveerd is of gestempeld zoals de rest van de kast. Dan weet je meteen of het een uniek stuk is of Ă©Ă©n uit een serie. Maar ik houd het op seriewerk.
De service zou - met uitzondering van eventueel benodigde onderdelen - IMHO niet meer moeten kosten dan voor een “gewoon” uurwerk.
Eventueel - ik kan het niet goed zien op de foto - is het een cylinderwerk. Dan moet je een horlogemaker vinden die er zin in heeft. En dat is niet zo makkelijk. En heeft mogelijk invloed op de prijs.

1 like

Goedenavond,

leuk zakhorloge, zo te zien in een zilveren kast en met cilindergang uurwerk.
De waarde is ongeveer 50-80 euro.

Revisie zal waarschijnlijk minimaal 50-100 euro kosten. Als er vervangende onderdelen nodig zijn moeten deze op maat gemaakt worden of moet en gezocht worden in een grote voorraad met onderdelen om de juiste te vinden (want onderdelen zijn niet makkelijk uitwisselbaar bij deze calibers) en dat kan de kosten flink opdrijven. Daarnaast is mijn ervaring dat je met zakhorloges standaard twee keer zo lang bezig bent aangezien de oude smeermiddelen vaan compleet uitgehad zijn en met penhout handmatig verwijderd moeten worden. Daarnaast zijn dit soms echte hoofdpijndossiers voor horlogemakers dus niet iedereen zit erop te wachtten.

revisie zal de waarde sowieso overstijgen, dat staat vast.

Met vriendelijke groet,
Koen

4 likes

Bedankt voor de uitgebreide info :+1: