Vraag over zakhorloge

Hallo deskundigen,

Graag zou ik van jullie willen horen hoe ik de minuutpijp van dit zakhorloge eraf krijg.

Hier de foto’s:

Aan de kant van kloof en wiel lijkt een ‘kop’ aan het eind van het asje te zitten, daardoor schuift de as niet uit de asbus.

Met vriendelijke groet,
Inca

Je minutenpijp zit vast aan je centrumrad. Met een pincet trek je de minuten omhoog. Zorg wel dat de grondplatina goed vast zit aan je werkhouder!

Succes!

Hallo Pieterman,

Bedankt voor de snelle reactie.
De minutenpijp zou er dus af moeten schuiven, maar dan blijft nog steeds het wiel vast zitten achter de verdikking op de uiteinde van de as.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hallo Inca,

uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit soort cylinderuuwerkjes wel eens voor problemen willen zorgen. Uurwerken van Amerikaanse zakhorloges zijn in dat opzicht een stuk eenvoudiger. Normaal kan je de minuutpijp er met een wijzerafnemer eenvoudig en veilig afhalen. Maar helaas, op deze as zit geen ‘verdikking’ aan de bovenkant om grip te krijgen.

Wat ik meestal doe bij dit soort uurwerken, is de bovenplatine van het centrumrad er wel af te halen, maar het centrumrad en de minuutpijp in elkaar in het uurwerk laten.

Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar de truc om zo’n ‘gladde’ minuutpijp van de as as te krijgen.

Tsja, dat van die verdikking…
Als je de as er er niet uitkrijg(soms gaat het wat lastiger, maar als het niet lukt niet forceren), vooral geen brute kracht uitoefenen. Ik heb wel eens de platine verbogen en neem van mij aan dat dat geen pretje is.
Als je minuutpijp eraf krijgt, dan zou ik het rad mooi in de bovenplatine laten zitten.

Ik hoor het wel en als iemand weet hoe je zo’n ‘gladde’ minuutpijp eraf krijgt, dan hoor ik dat heeeeel graag.

Groeten,
Koen

Hallo Koen,

Bedankt voor je reactie.
Wat je beschrijft is precies waar ik tegenaan loop.

Waarschijnlijk kun je de minuutpijp er afnemen met behulp van twee 'hefbomen’
zoals die van Bergeon 30011, 30012 en 30018 (top klasse, GBP 167.25) of van Horotec?

Brute kracht is idd uit den boze bij uurwerken.

Met vriendelijke groet,
Inca

voor het verwijderen van een gladde minutenpijp heb je dit speciaal gereedschap nodig:

deze zet je over de minutenpijp heen, tegen de platine en deze "pakt"de minutenpijp met de 4 bekjes bij het indrukken van de hevel, bij het verder drukken wordt de minutenpijp van de as afgetrokken, de “huls” van het gereedschap zet zich dan af tegen de platine.

Bij het uurwerkje van Inca is waarschijnlijk de as van het centrum rad hol en zit er een losse conische pen doorheen, die in de minutenpijp vastgeklemd zit; te demonteren door die conische pen vanaf de voorkant eruit te tikken, bij voorkeur met een ponsendoos (Treibniet) of anders goed ondersteund op een aambeeldje met gaten.
NB: geen garantie dat het zo zit, maar van wat op de foto herkenbaar is en het gegeven dat er een “verdikking” aan de achterkant zit, zal deze beschrijving wel kloppen.

Succes met het knutselen…

Groet,
Paul

Hallo Paul,

Bedankt voor de bijdrage.
Het eerste apparaat heb ik niet, maar is natuurlijk een goed stuk gereedschap.

Tot nu toe heb ik met (van twee zijden, onder de minutenpijp) een hefboom gebruiken, deze er nog niet vanaf gekregen.

Treibniet gelukkig wel aanwezig.

Met vriendelijke groet,
Inca

Paul, zou je mij kunnen vertellen of en waar dit soort gereedschap verkrijgbaar is?
En zo ja, wat zou dat geintje ongeveer kosten?

Verder bedankt voor je toelichting, nu weet ik tenminste dat er wel speciaal gereedschap voor is om het klusje te klaren.

Je kan eentje van Bergeon bestellen, code 4854, cost (zoals gewoonlijk van Bergeon) veel geld voor een simpel gereedschapje…
Je kan beter tweedehands zoeken, bijvoorbeeld de Rikketik of op Ebay, op zijn Engels heet zo’n ding een “cannon pinion puller” of “cannon pinion remover”
(minutenpijptrekker of zoiets)

Voorbeelden die ik nou even gauw kon vinden:
Nieuwe Bergeon kan je gewoon kopen bij bv Cousins in Engeland:
http://www.cousinsuk.com/catalog/6/0/1064/1085.aspx#select

Gebruikte (maar verkoper verzend niet naar Europa): http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-WATCHMAKERS-CANNON-PINION-PULLERS-GC-NR-/330822970158?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d0695eb2e

Succes, oh en trouwens, als je wat verder gaat met horlogemaken kom je er al snel achter dat je heel erg veel speciale gereedschapjes nodig hebt…

Paul

Paul, hartelijk bedankt. Ik zal op de rikketik eens goed om me heen kijken, wellicht kan ik weet waarnaar ik moet zoeken wel wat vinden.

En tsja, dat je wat meer specialistisch gereedschap nodig hebt, begin ik ook te merken. Maar aan de andere kant, een hobby mag toch ook wat kosten als je er lol in hebt, nietwaar?
Ik heb besloten om een andere kant op te gaan studeren. maar ja, als hobby vind ik het des te leuker.

Hallo Inca,

Als je een triebniet hebt dan is het probleem toch opgelost!!
Je zoekt een aambeeld in je ponsenkist die over de stift van de minuutpijp past aan de de kant van het minutenrad.
Het uurwerk ligt nu op het aambeeld (met de minuutpijp naar boven) je zoekt een vlakke pons waarmee je de stift eruit kan tikken, iets groter nemen dan de diameter van de stift. Je zet de pons op de stift en tikt met een klein hamertje de sftift eruit (totale gewicht van mijn hamer voor dat soort klusjes is 25 gram!).

Groeten Martin Meijer.

Hallo Martin,

Bedankt voor je inbreng.
Het stiftje aan de wijzerzijde van de minutenpijp is zo iel,
daar durf ik nauwelijks druk op uit te oefenen.
Maar het zal moeten gebeuren. Het zit nu zo vast dat het uurwerk
niet op tijd is te zetten. Dus geen enkele slip meer.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hallo Inca,

Probeer eerst (als het uitslaan niet lukt) een klein beetje kruipolie (paardemiddel), een nachtje in laten trekken. Het werkje moet toch schoongemaakt worden lijkt mij dus dat maakt niet zo veel uit!!
Woon je in de buurt van Assen dan kan je er wel mee langskomen.

Groeten Martin Meijer.

Hallo Forummers,

Het probleem met de minuutpijp is opgelost.
M.b.v. de triebniet heb ik het stiftje eruit kunnen tikken.
Het ging echt heel eenvoudig.

Echter, zit de slip in het minutenwiel, in de minutenpijp of in beide?

Bedankt allen voor de belangstelling en medewerking.
Met vriendelijke groet,
Inca

Hallo Inca,

De slip zit in het gat van het middenrad en de stift, als het schoongemaakt is en de handel wordt weer gemonteerd een klein beetje olie op de stift doen voordat hij in het middenrad wordt gezet!

Groeten Martin Meijer.