Vraag over zakhorloge

Ik heb van mijn moeder een zakhorloge geërfd. Het is van haar vader geweest; mijn grootvader dus. Ik heb hem nooit gekend; hij is in '59 gestorven en ik ben in '61 geboren. Het is het enige tastbare dat ik van hem heb en het is mij erg dierbaar. Zijn er forumleden die mij wat meer over het horloge kunnen vertellen (periode, caliber e.d.)? In de rand staan heel klein enkele cijfers en letters gekrast. Zou 't kunnen dat het horloge ooit geserviced is en dat degene die dat heeft uitgevoerd dat heeft gedaan? Tot slot: ik wil het horloge laten servicen en gaan dragen. Hebben jullie suggesties voor een bijpassende ketting en waar of hoe zou ik die kunnen aanschaffen?. Alvast dank voor het meedenken!

6 likes

Gezien de pin set moet een binnenwerk van ergens (ruim) rond de eeuwwisseling zijn, pakweg 1880 tot 1920. Mikken op 1900 zal niet slecht zijn. Het binnenwerk herken ik niet meteen maar zou wel eens een FHF of afgeleide kunnen zijn; dit soort werkjes werd niet altijd gemerkt. Ter illustratie, een “anoniem 1016” binnenwerk uit 1905 waarvan ook FHF vermoed wordt.

image

Gezien de cilindergang en slechts 6 juwelen was het geen speciaal of duur werk. Maar emotionele waarde is wat telt :slightly_smiling_face: het ziet er - op het eerste zicht - in redelijke staat uit, loopt het? Een onderhoud doen kan elke horlogemaker wel, als er iets kapot zit kan het wel moeilijk worden om onderdelen te vinden.

Klopt. En elke vakman had zo zijn eigen “sleutel” dus niet altijd veel uit af te leiden.

Op eBay zit een Nederlandse verkoper van hopen zakhorlogekettingen - ik probeer hem op te snorren. Heb er zelf eentje van gekocht, was dik in orde.

Succes alvast! Mooi stuk, en verdient de aandacht die je het geeft. :+1:

7 likes

Heirloom brokers!

https://www.benl.ebay.be/str/heirloombrokersnl

2 likes

Heel erg bedankt! Ik ben weer een stukje wijzer. :+1:

1 like

Ook hiervoor dank! Ik heb al even op hun site gekeken. Ze hebben mooie horlogekettingen. Dat gaat helemaal goed komen! :smiley:

1 like

En deze Nederlandse verkoper heeft ook zakhorloge kettingen.

https://www.etsy.com/nl/shop/Nkempantiques

1 like

Oh en remontoir betekent niets anders dan dat het horloge opgedraaid kan worden met een kroon. Vóór de remontoirs moesten zakhorloges gewoonlijk met een sleuteltje worden opgedraaid.

1 like