Vraag Pontiac Hydraulica met Tissot 2461 uurwerk

Ik ben momenteel bezig met een leuke 70’s Pontiac Hydraulica memodate waar een Tissot 2461 uurwerk in tikt. Dit kaliber heeft een quick-set functie voor de datum welke te bedienen is door het indrukken van de kroon. Bij horloges met dit uurwerk ligt de kroon iets verder van de kast af, wat dus zo hoort :slight_smile:

Alleen bij dit Pontiac horloge ontbreekt het onderdeel welke de datumring verzet en de (originele) kroon staat vlak tegen de kast. Ik vraag mij nu af of dit origineel zo geleverd is, dus dat Pontiac de quick-set functie eraf heeft gehaald. Of is er ooit een beunhaas mee bezig geweest die het eraf heeft gelaten. Iemand hier op het forum ervaring met deze combinatie van Pontiac + Tissot uurwerk?

Deze memodate heet een conventionele waterdichte kroon met tube. Naast dit model heb ik een bijna identiek memomatic model met Tissot 2481 uurwerk. Vergelijkbaar basis uurwerk als de 2461, maar dan een automaat. Bij de memomatic zit de quick-set er gewoon op. Wat mij opvalt is dat deze een compleet andere kroon met tube heeft. Een hele dikke tube met inwendig een afdichtingsring en de kroon is meer een soort stofkap.

Hier een foto van de 2461, alles zoals het hoort alleen dan zonder het onderdeel om de datumring te verzetten.

Op deze foto van een 2481 is het haakje te zien welke de datum ring verzet.

Als laatst nog een foto van de kroon/tube van mijn memomatic met 2481 uurwerk.

En nog een random filmpje van youtube waar de quick-set in actie is te zien.

De Omega 1481 is identiek aan de Tissot 2481.

1 like

Grappig, ik heb ook een Pontiac gevonden met Tissot uurwerk, helaas balans eruit gesloopt en waarschijnlijk gebruikt om een Tissot of Omega te herstellen. Ik heb reeds een Tissot sloper liggen waarvan de balans gebruikt kan worden om de Pontiac te redden.

2 likes

Wat voor type is dit dan? Ook met een quick-set voor de datum?