Vraag quick release pins + NA Chr ward bandje en buckle

Omdat ik de originele band op mijn Hamilton iets meer faux dan croco vond was ik op zoek naar een andere band. Dankzij dit forum was ik op de sale van Chr Ward gekomen en heb hier een zwarte band met sluiting besteld, welke hetzelfde formaat had als de originele (22mm naar 20mm).

Over de band ben ik tevreden, het leer is mooi dik maar niet te stug. Wel is er een klein schoonheidsfoutje bij de lug-aansluiting, dit valt gelukkig nauwelijks op als hij gemonteerd is. Ook de sluiting is mooi afgewerkt maar voor mijn tante Sidonia polsen iets te lang, dus de originele overgezet.

Wat ik vooral erg prettig vind zijn de quick release pins. Hierdoor is het monteren en/of verwijderen van de band in een paar seconde gedaan zonder dat ik mijn tooltje hoef te zoeken. Voorheen had ik deze manier alleen gezien op Cluse horloges, dus dacht dat het iets van dit merk was. Na het ontvangen van deze band ben ik gaan zoeken naar andere banden die dit systeem hebben, maar met weinig resultaat.
Mijn vraag: Hebben jullie meer kennis van bandmerken die deze (quick release) bevestiging hebben?

Geen topic zonder plaatjes natuurlijk:

Foto originele band (links) en Chr ward band (op het horloge):

Sluiting:

Quick release pins:

Buitenkant band:

Die quick release heeft cheapestnatostraps op haar vintage Premium lederen bandjes zitten.

1 like

http://www.uhrenarmband-versand.de/Uhrenbandversand-h3400-Meyhofer-EASY-CLICK.html

1 like

Koop een Bergeon 30227 en pas ieder bandje zelf aan :wink: :

https://www.cousinsuk.com/product/notch-cutter-tool-quick-release-spring-bars

1 like

Handig, weet je toevallig ook zo een iets betaalbaardere variant?
De A&F bij Cousins is volgens mij voor iets anders.

Nee, ik heb nooit een alternatief gezien. Opmerkelijk, want dit moet natuurlijk ook voor minder geld kunnen. Ideetje voor @Arie_Kabaalstra :wink: ?

Het idee is niet slecht, maar de tang is vrij prijzig helaas.
Doel van deze bandjes was ook dat ik minder gereedschap nodig heb omdat ik de neiging heb dit kwijt te raken :stuck_out_tongue:.

Je hebt voor het wisselen van bandjes maar één tooltje nodig… een Bergeon 6767 strap-tooltje…
wat dat “ponstangetje” van Bergeon betreft… ja… 't kost even een doos munten… voor een hobbyist niet interessant… een goedkoper alternatief?.. Ik denk niet dat het mogelijk gaat zijn om zoiets voor een “handvol kralen” te verwezenlijken.

zo’n "tang eraan is niet persé nodig, met een persje gaat het ook, maar dan nog moet je een stempeltje maken… en da’s best een lastig ding om te maken… niet dat ik het niet kan, maar de grote vraag is… kan het voor een klein bedragje?.. ik vrees van niet…

Aan de andere kant… als er iemand is die een dergelijk tooltje heeft… een horlogemaker bijvoorbeeld, of een bandenmaker… dan kun je ook zeggen. ik stop al mijn bandjes even in een enveloppe, en ik stuur ze op, met het verzoek… “notch” ze even…

1 like

Even dit topic een schopje geven.
We zijn meer dan 2 jaar verder. Nog banden die jullie aanraden met quick release? Watchgecko?