VRAAG: Rodania 1965

Beste forumgebruikers,

Ik heb bij het overlijden van mijn grootvader enkele horloges gekregen welke bijna allemaal geen financiële waarde hebben, wel emotionele.

Van deze horloge weet ik jammer genoeg niets.
Alle informatie die ik heb vinden jullie hieronder.
Enige schattig naar waarde of meer informatie hierover altijd welkom.

Rodania, 31mm diameter, 11mm lugs,
water resistant, swiss made, anti magnetic,
incabloc, stainless steel back, 5854 B, 50, 701, 17jewels.
Binnenkant caseback staat 12-12-65 dus waarschijnlijk de datum waarop deze geproduceerd is geweest ? Is manueel gegraveerd.
Horloge case vermoedelijk goud ?

Zoals ik al zei is alle informatie welkom,
Alvast hartelijk bedankt!!

Met vriendelijke groet,

De Leenheir Lucas

1 like

Ik denk dat je de kenners op het forum helpt door een foto’s van de achterdeksel (zowel binnen als buiten) te posten.

Hey Mipnick, bedankt voor je opmerking.
Heb ze als reactie erbij geplaatst want in de post ging jammer genoeg niet meer dan twee foto’s omdat ik een nieuwe gebruiker ben.

Die 1965 datum staat in de caseback toch? Ik denk dat dit een datum is van service en het horloge uit de 50s komt. Kan het niet met zekerheid zeggen

Inderdaad, zeer moeilijk te lezen en op foto zo goed als onmogelijk.
Er staat (met de hand vermoed ik) ingegraveerd
12-12-65 dus zoals jij zegt klinkt inderdaad best plausibel.

Helaas het is verguld dit omdat het horloge een stalen achterdeksel heeft hetgeen (bijna) nooit voorkomt bij gouden horloges…

1 like

Oh, echt jammer is dit niet noodzakelijk hoor! Dacht alleen dat deze wel volledig goud was omdat er bijhoorlijk wat slijtage op zit en daar waar er echt flinke stukken weggesleten zijn blijft dit horloge nog steeds goudgeel van kleur!

Ik heb op de foto’s de slijtage die je noemt ook gezien, wil zeggen dat het verguld is, hetgeen je ziet onder het goud is van de metalen (één of andere legering) kast zelf. Op verchroomde kasten is dit duidelijker:

Het horloge is waarschijnlijk ouder dan 1965 zoals @Mipnick aangeeft. Vroeger kraste uurwerkmakers de datum van het laatste onderhoud in het deksel zelf

Hey Twix, dankjewel om dit even te verduidelijken met een foto. Zie inderdaad direct wat je wil zeggen; het materiaal onder de chrome of vergulde horloges zijn heeft gewoon een goudgele kleur omwille van de legering!