Wanneer je geen Elma hebt maar alleen een ultrasoonreiniger, wat zouden jullie dan gebruiken om horlogeonderdelen schoon te maken?
Tot op heden gebruikte ik een kwastje en wasbenzine voor de grotere onderdelen en alcohol voor de balans en kleinere onderdelen.
Het zal niet optimaal zijn maar ik zie een beetje op tegen aanschaf van liters prijzige schoonmaakmiddelen voor de enkele keer dat ik een horloge service.
Je kunt het zelf maken met schoonmaakspullen uit de supermarkt, ik denk dat het eigenlijk bedoeld is voor het reinigen van klokken.
Het is te vinden onder de rubriek basiskennis-ultrasoon schoonmaak machine:
Bedankt voor de tip. Ik gebruikte ook wel Tickopur. Dit wordt vaak door opticiens gebruikt maar het is mij onbekend of dit ook geschikt is voor horlogeonderdelen. Je hebt hievan ook een variant met ammoniak.
Alle goedbedoelde alternatieve adviezen even terzijde, waarom zoek je niet gewoon door naar een Elma SEā¦? Wat je voor het hier voorgestelde alternatief allemaal aan moet schaffen loopt ook al in de meerdere tientjes. Elmaās staan regelmatig op MP, soms een hele tijd niet, en de een wat completer dan de ander, OK.
Ik had een paar jaar terug mazzel met twee SEās voor in totaal (iets meer dan, pakkingen kwamen er nog bij) 150 euro; de een ranzig maar na een schoonmaakbeurt weer top, een ander incompleet maar binnen een jaar al nodig voor een defecte warmte-plaat van de āhoofdā-SE.
Deze pic van net na de āopeningā van de werkplaats. Inmiddels paar kleine wijzigingen, maar basis-layout is nog dezelfde. Ik zit aan een werkbank net links van de foto; hoef niet van mān stoel om de SE te bedienen.
Misschien dat ik mijn vraag niet helemaal goed geformuleerd heb. Ik ben niet op zoek naar een schoonmaak machine. Om verschillende redenen probeer ik de aanschaf van apparatuur zoveel mogelijk te beperken. Ik vind de bijdrage van John leuk en ben altijd geinteresseerd in DIY oplossingen. Misschien niet voor mijzelf maar wellicht voor andere liefhebbers.
Ik ben op zoek naar adviezen over schoonmaak vloeistoffen. Wat kan ik het beste gebruiken voor schoonmaak van onderdelen. Welke vloeistoffen moet ik vooral niet gebruiken.
Laat je niet ontmoedigen om ook stap 3 en 4 te publiceren. Ik ben vooral geinteresseerd hoe je de mandjes maakt. De rest is zeker interessant voor andere knutselaars.