Vraag ? Seiko ombouw van automatic naar quartz?

Hallo,

Nieuw op het forum met een vraag wat misschien voor vele “vloeken ik de kerk is.”( spreekwoord ).

Al heel me leven toch een beetje gek van de Rolex sub mariner, maar ik vindt dat toch wel erg veel centen voor het dagelijks gebruik.
Kom ik tijdens het surfen een Seiko duikhorloge tegen ( SKX023K2 ) met een automatisch loopwerk ( 7S26 ). wat voor mij een mooie klassieke diver look heeft.
Nu mijn vraag: is het mogelijk om daar een quartz uurwerk in te zetten, is er een beetje eenheid in de passing van b.v. de wijzers en de datum/dag schijven?
Als het mogelijk is, wie doet zo iets in Nederland / belgië
graag reactie’s

groet, Ewoud.

Waarom wil je in hemels naam een automaat ombouwen naar een quartz???

De logica ontgaat mij hier ook een btje eerlijk gezegd.

De Sub is een automaat, de gelijkende Seiko is ook een automaat. Waarom zou je daar dan een Quartz van willen maken? …

Nou, omdat die automaat niet echt nauwkeurig is, en mijn oude Seiko quartz uit 1981 het nog altijd goed en nauwkeurig doet.

Dus ik dacht dat in dan een horloge zou mooi, mooi & nauwkeurig.

Een automaat kan je meestal af laten regelen, zodat deze wat nauwkeuriger loopt. Ook denk ik dat alsje hem als dageljks horloge gaat gebruiken hij vanzelf wel nauwkeurig gaat en biljft lopen.

Haha, dit is geen “vloeken in de kerk” maar heilschennis :wink:

Gewoon kiezen voor de Seiko met het automatisch uurwerk: uit ervaring kan ik je zeggen dat dit uurwerk heel nauwkeurig loopt (in ieder geval nauwkeuriger dan een flut-quartz-uurwerk) Daarnaast is het toch heerlijk dat je nooit batterijtjes hoeft te vervangen!? :smiley:

Nauwkeuriger dan een quartz…???

Het verbaast mij elke keer weer dat mensen die quarz nauwkeurigheid zo belangrijk vinden. Een goede automaat wijkt niet meer dan enkele seconden per dag af. Misschien alleen een astronaut of zo heeft een nauwkeuriger tijdmeting nodig. Verder niemand. Overigens, let maar eens op al die mensen die een quarz horloge dragen, en vergelijk de tijd maar eens die op hun horloge staat. Ze verschillen allemaal. Blijkbaar is het toch niet zo belangrijk om het bij te houden. Immers, quarz horloges wijken ook af (in een week vaak ook al een paar seconden).

vraagje,
ik weet een mooie rolls royce te koop, weet iemand waar ik die kan laten ombouwen tot een scootmobiel ??
groet, frank.

Euh, dus het was toch vloeken in de kerk?

Nou ik wacht even tot die binnen is, en draag hem een paar maandjes, en zal dan misschien “bekeerd zijn”

vindt het btw geen geld, ca 125 euro voor een mooie Seiko diver automaat.

@GJ: ik schreef een flut-quartz. Uit een ver verleden heb ik een paar quartz-horloges (ook een Seiko…) die echt niet veel nauwkeuriger lopen dan m’n Seiko met 7s26 uurwerk. Verder verwacht ik niet dat Ewoud er een COSC-quartzuurwerk in zou willen zetten :smiley:

@Marijn: goed punt.

Tuurlijk Ewoud: gewoon kopen en dragen!! Aan zo’n Seiko verkoop je je nooit. En je zult zien dat wanneer je die een paar maandjes hebt gedragen, je niet anders meer wilt dan een automaat. :smiley:

Houd je ons op de hoogte?

Groeten,
KJ

@ river-ws
Ik ben echt van mijn stoel gevallen van het lachen, dank voor deze GEWELDIGE opmerking…(tu) (tu) (tu)

COSC-quartzuurwerk ?? mag best wat kosten hoor, snap wel dat een horloge ombouwen ook wel aardig wat kost.
Heb ook naar de T Touch gekeken maar vondt hem niet echt mooi, de Seiko vindt ik gewoon MOOI. en kon “niets” vinden in prijsklasse tussen de Seiko en de Rolex .
Heb ook nog even naar de Omega ( 007) gekeken maar ik vindt die seiko van 150 euro toch mooier.
of is er nog een goed merkhorloge wat een beetje op die Seiko/ Rolex lijkt zo rond de 1000 euro?

Ewoud. Heb je ook naar de zwarte uitvoering van de " 007" gekeken? Is ook erg stijlvol.

Er bestaan veel goede (en slechte) look-a-likes van de Rolex Sub Mariner. Kijk eens naar Tudor of Marcello C, bijvoorbeeld. Of je binnen het door jou aangegeven budget blijft durf ik je zo niet te zeggen. Nogmaals: die Seiko is altijd goed!

KlaasJan bedankt voor de info, nu ik de naam Tudor zie weet ik weer dat ik er vroeger een folder van heb gehad, ( was toen 19 jaar nu 46) , in mijn m. diensttijd.
Zal zeker eens daar op zoeken, nu maar even niet meer omdat ik anders niet meer slapen kan.
( zit de hele dag al achter de PC op zoek naar horloge info.)

Los van alles wat er gezegd is:
het past niet.

Quarts spulleboel zit verlijmd aan de wijzerplaat, dus het past alleen als je alles overzet.
En dan past de kroon weer niet…

Mocht je het quarts uurwerk los kunnen krijgen, dan kun je hem aan de wijzerplaat vastlijmen. Maar hoe je het fatsoenlijk in de kast krijgt, zonder dat het spulletje gaat rammelen… En met een passende kroon?

Anyway, meer moeite en risico op 2 kapotte uurwerken dan het waard is.

Dat is ongeveer het zelfde als Pamela Anderson te laten ombouwen zodat ze op Geert Wilders gaat lijken (andersom is natuurlijk wel een optie) :slight_smile:

Okay, Okay in ben overtuigd, dus niets aan doen,
btw ik heb op een review over het uurwerk gelezen dat het best wel een goed uurwerk is.

Misschien toch nog een Tudor of een Marcello C kopen voor de zondag.:slight_smile:

Van de week de Seiko in huis.
Mooi horloge voor 109 euro en loopt redelijk gelijk.
Ben nog het web “afgegoogled” en heb nog een hele rits merken gevonden die het zelfde type horloge ( Rolex sub mariner, 16610 ) in het assortiment hadden zoals:

Tudor: low end line van Rolex
Marcello C
Epos
William Marshall, made by Epos
Seiko
Invicta
Sandoz
Orient
Aristo
OLLECH & WAJS
Catorex
Tauchmeister
Trias
Robert POSEIDON R1/04
Phobos Taucher I