Vraag van een Rookie

Beste HF

Ik heb al een heel aantal horloges versleten ondertussen, maar wanneer ik op dit forum scroll door het vintage gedeelte loopt me het water altijd langs de mond. Ik zou eigenlijk zelf eens een simpel klassiek horloge willen bemachtigen, hoeft niets geks te zijn alleen wel betrouwbaar. Mag ook gewoon quartz zijn, eigenlijk het liefst want dat betekent minder onderhoud naar mijn inziens?

Mijn vraag is eigenlijk voor jullie kenners; wat raden jullie aan qua merk of model om mee te beginnen. de prijs voor mijn eerste klassieker mag rond de 100-500 euro zijn.

schrik niet, dit is niet wat ik wil… ik weet dat deze duur zijn. maar ik dacht ik geef een foto van de stijl die me aanspreekt…

image

alvast bedankt voor jullie meedenken ik verheug me op de berichten!

Roy

2 likes

Een Zenith met caliber 120 moet je wel kunnen vinden in die prijsklasse. Alleen qua formaat zit je dan wel rond de 35mm.
Eventueel goed zoeken naar een Longines in 37.5mm als je wat groter wilt.
Overigens zijn ze dan wel in staal. 18k goud is duurder. Besef wel dat je goed moet checken naar de originaliteit. Veel wijzerplaten zijn opnieuw opgemaakt.

Denk dat dit dan perfect is voor jou. Staat nu te koop:

3 likes

staal is prima voor mij. waar moet ik op letten bij het checken van zon wijzerplaat ?

dankjewel !

De suggestie van Batossai is top. Done! :slight_smile:

Vooral de printing van de tekst en subdials.

1 like

ik zie dat deze 34mm is… ik wil toch minimaal 36mm . toch bedankt voor de tip

is zoiets iets voor mij misschien ?

Longines, elegeante flache Herrenuhr Quartzwerk; läuft original Band | eBay

Ik denk zelf aan de Tissot tradition 5.5

Ook verkrijgbaar op leer en met witte wijzerplaat. Enige nadeel is de waterdichtheid mocht u er ook mee willen zwemen.

1 like

Naar ik begreep is topicstarter op zoek naar een vintage horloge, niet naar een nieuwe.

Elke 34, 35, 36mm dresser van een niet top merk moet daarvoor te doen zijn. Je hebt Universal Geneve’s, Longines, Eterna’s, Zenith’s, vintage Seiko’s…

Zeker staal of gold plated is goed te doen. Full gold is wel lastig. ;p

ja dat klopt inderdaad. als het een nieuw model is dat op vintage lijkt vind ik dat ook prima maar ik denk dat dezelfde charme in een moderne jas moeilijk te vinden is…

Helaas zijn de meeste horloges van het soort dat topicstarter zoekt kleiner dan 36mm.

Ik kanje adviseren om te kijken naar merken als kienzle,verdal of pronto,junghans,roamer,cortebert
Er zijn best veel dressers met hele mooie kasten en goede Eta calibers voor hele redelijke prijzen hoor.

1 like

Dunne bezel, heldere zilveren sunburst wijzerplaat maakt dat zo’n horloge relatief groot draagt. Ik zou eens gaan passen.

Mooi merk, schitterende staat van wijzerplaat en kast, doosje erbij…

Ik heb deze vintage Omega Bumper 35 mm liggen. Zit binnen budget. :sunglasses:

wat een goede tip, dankje!

1 like

Dat zou ik niet doen. Is Quartz.

Longines heeft een prachtige historie, moderne spul lekker laten voor wat het is.
Een mooie handopwinder uit '50 met 30L is top. Wel ff goed zoeken (maar dat is juist part of the fun), maar dan heb je een chronometer grade uurwerk.
Of leuke Zenith 133.8 bumper automaat, ook chronometer grade.
Zit je wel op je bovengrens of wellicht er boven qua budget, weet niet wat ze tegenwoordig ‘doen’.

1 like

Goede smaak zulke omega.s zijn ook in het quartz goed te vinden en hoefd niet altijd peper duur te zijn

1 like