Vraag van Jur

Vrinden,
Jullie kennen uiteraard de geschiedenis rondom de RXW 1950 van 47mm, gemaakt door Ken Trading (Sato). Ook wel bekend als de Panerai-kopie van de Pam 127 (geloof ik). Op een gegeven moment moest hij stoppen met de productie onder druk van de Richemont Groep. Nu heb ik recent zo’n RXW 1950 gekocht (uit geschiedkundige overwegingen verzamel ik alles waar “iets” mee is.
Ik twijfel nu echter of deze RXW wel echt is (rare vraag; of de namaak echt is).
Weet iemand van jullie of er inderdaad fakes van de RXW in omloop zijn en wat eventueel de echtheidkenmerken zijn?
Alvast bedankt,
Jur (een ex-poster, maar nog wél trouwe lezerrrrrr)
ps, de post van Andre ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,34166,34166#msg-34166 ) heb ik al gelezen…

Hoi Jur, dat is lang geleden dat je een bericht hebt gepost. Wat ik zeker weet, is dat er inderdaad fakes zijn van de RXW. De namaker, nagemaakt, dat zie je niet veel. Helaas kan ik je (vooralsnog) niet helpen de echtheidskenmerken te geven.

Hi Jürgen,

er zijn heel veel verschillende model Marina Militare 1950 47mm op de markt.
de meeste zijn goedkope imitaties onder de 100 USD , te herkennen aan de niet sandwich dial, en het ontbreken van
een fel blauwe gloed in het glas , als je het horloge beweegt.
ook zitten ze niet in die typische houten Ford kistjes. met extra connely band, een schroevedraaiertje,
en nog wat zaken, en ze zijn uiteraard kleiner dan 47mm diameter :slight_smile:

er zijn ook betere imitaties die dat allemaal wel hebben, ik denk dat je dat moeilijk kan zien zonder
een RXW ernaast.
de prijs is hier misschien ook een factor, een mooie RXW in goeie staat zal rond de $ 1000,- kosten
een 2de hands RXW aangeboden voor rond de $ 400,- is verdacht.
en een echte RXW heeft een hoge WOW factor, de meeste imitaties hebben dat dus helemaal niet.

groet André

Tsja, Mijn RXW heeft wel de WOW factor maar geen boekjes, doos etc.
ik zal een foto proberen…
Trouwens, hoe zit het nou eigenlijk met die beugel over de kroon. Het lipje van een Panerai omhoog en van RXW (jouw foto’s) naar beneden? Raar gezicht…
Jur

Hallo Jur,

je moet je link tussen zetten voor een link naar een foto.

Alsjeblieft :wink:

Hi Jur,

Scherp opgemerkt van die beugel , die heb ik toen inderdaad verkeerd om gemonteerd :slight_smile:
hij zit nu inmiddels weer zoals het hoort (foto)

Ik denk toch dat de 2 foto’s die je me laat zien geen RXW Marina is, de wijzerplaat is anders, Marina Militare staat er anders op (meer uit elkaar)
de 3 , 6 en 9 zijn anders uit gesneden
en de wijzers zijn anders , de opwind kroon is kleiner en dikker, de beugel is anders van vorm,
de hele kast is grof afgewerkt, goed te zien aan de onderkant van de houder waar de beugel in zit.
als je ze naast mekaar zou leggen, zullen er ongetwijfeld nog veel meer details opvallen,

groet André

Van die letters kan je inderdaad goed zien. Marina Militare is bij mij iets kleiner. Dat grove lijkt zo op de foto. Hij is echt perfect afgewerkt. De 3-6-9 is lastig te zien maar kan zomaar zijn. Nu maar hopen dat niet die van jou een kopie is, haha.
Tsja, dan gaat hij maar in de verzameldoos bij de “horloges met een zeeplucht”.
Jur

Jur, hier nog een foto van de RXW achterkant,

je ziet dat het logo ook anders is, en de lugs zijn wat korter bij jouw model,


er is al eerder gewaarschuwd voor de talloze kloons van deze RXW’s

groet,
andré

Ja, het is nu goed te zien. Trouwens, die beugel; op de echte 1950 Panerai wijst het lipje naar beneden (in tegenstelling tot andere Panerai’s) en ook op de site van rockxwatch. Is het waard om nogeens goed naar te kijken…
Het lijkt wel willekeur…
Jur

er zijn meen ik van Panerai , modellen in een linker en en rechter uitvoering van de beugel,
dat lipje met beugel zet je zo om, kan ook met voorkeur van de drager te maken hebben ?
een RXW weegt met leren bandje en stalen gesp 151 gram
wat voor caliber zit er eigenlijk in jouw horloge ?
andre

http://cgi.ebay.com:80/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260129836540&ssPageName=ADME:L:DBS:US:11
Jur, hier een originele RXW Marina Militare 47mm in de aanbieding op eBay

Het gewicht van mijn “rxw” klopt en uiteraard ook een Unitas 6497.
Zou Mr Sato gewoon door zijn gegaan met maken?
Jur

Bij mijn weten is Sato na de rechtzaak met Panerai , doorgegaan met diverse Plasmir Milgraph chrono’s,
ook mooi spul, ik heb 't basis model met 2 sub dials,wel wat kleiner (41mmx50mm) als de Marina Militare
de Milgraph word ook geleverd in een kistje met o.a. een stalen en een leren band



Jaaaaaaaaaaa heb ik gezien. Die wil ik ook!
Jur

http://cgi.ebay.nl:80/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270135280794&ssPageName=ADME:B:WNA:NL:75

Dit horloge lijkt wel ,op die RXW van jou, Jur.
Verkoper vermijd de naam Ken Sato, in de omschrijving staat RXW vintage ““style”” watch
bij horlogeglas staat synthetic i.p.v. saphire.