Vraag: vast gelopen rotor van JLC. Dure grap?

Beste leden
Ik heb een vraag. De rotor van zelf opwindend mechanism zit vast. Hij beweegt geen kant op. Het horloge loopt verder wel, zolang ik het handmatig opwind.

Enig isee of dit een kleine of grote reparatie vereist?

Alvast bedankt

Iets meer gegevens is wel handig… Merk, uurwerk…

1 like

Ooit las ik hier dat de oplossing zou kunnen zitten in demagnetiseren. OK, ik probeer maar wat.

Hard op een vlak oppervlak mee slaan… wil nog wel eens helpen… :innocent:

Het betreft JLC master control date. Horloge van collega.

Als de rotor aanloopt (en blijft hangen) dan is er waarschijnlijk iets mis met de kogellagers van de rotor as. Dit kan door slijtage of een harde klap. Hiervoor zal de as moeten worden vervangen. Ik ben alleen bang dat je uitsluitend via een volledige service bij de dealer het onderdeel kunt laten vervangen en dat is bepaald niet goedkoop. Welkom in de wondere wereld van manufacture uurwerken…

4 likes

Yep - via Richemont Amsterdam, hoogstpersoonlijk geleid door de zoon van de Boze. Wat die voor prijsopgaves kan schrijven… :sweat_smile: …voor een Reverso die niet meer liep, van een zeer goede kennis: 6000 euro. Kwartswerkje had alleen een beurtje nodig, heb ik gefixt. Plaatselijke goudsmid deed nog wat klein werk aan de kast, 5 tientjes. Maar voor een rotorlager wordt 't echt via de dealer vrees ik… Maar ga er eerst 's mee naar een goede onafhankelijke horlogemaker.

Ik werp me hier even NIET op als vrijwilliger, wegens tijdgebrek! De komende tijd heel hectisch.

3 likes

Maar dat was dan toch hopelijk wel zo’n two faced Reverso met een berg aan complicaties mag ik hopen?

Nope. Kwarts dames-Reverso in geelgoud. Grootste klus was de kastconstructie! Uurwerkje had 6 onderdelen of zo. OK, 7. Wat Richemont wilde was in feite de hele kast vernieuwen. Tuurlijk… Met gravures en al zeker…? :confounded:

1 like

Daar was ik al bang voor.
Bedankt voor de info. Gelukkig is het niet mijn horloge.

Maar zoals @PeterLC al aangeeft kan het lonen om eens bij een uurwerkmaker langs te gaan om te zien of er nog iets aan gedaan kan worden.

De Richemont service offertes zijn voor mij een reden geweest om geen JLC te kopen, hoe geweldig ik de Deepsea ook vind…
Succes, en vooral ook sterkte voor je collega!

1 like

Even een update. Horloge is opgestuurd naar JLC en het bleek mee te vallen. Er bleek een schroef los te zitten die niet los mocht zitten. Ze hebben alles nagelopen en dit alles voor hun rekening genomen. Nou, dit is netjes afgehandeld.

4 likes

Zo, daar kom je goed weg. Want ze kunnen schrijven hoor, daar aan de Herengracht - daar gaan ze doorgaans echt even lekker voor zitten…

Top!

1 like

Ik lees dit nu pas, bijzonder want toevallig hoorde ik hetzelfde van een vriend vandaag, ook bij een JLC Master Control de rotor vastgelopen. Is door een horlogemaker opgelost.