Vraag voor de bandenmakers onder ons

Beste forumgenoten,
Beste bandenmakers,

Ik heb een vraag voor jullie.
Een korte tijd geleden heb ik hier op het forum een basissetje gekocht om leer te bewerken en bandjes te maken.

Ik heb gemerkt dat dit me goed bevalt, en ik heb me tot dusver uit te slag getrokken met een beetje improvisatie om al tot enige bandjes te komen waar ik wel blij mee ben. Ook heb ik intussen wat snijpatronen aangekocht voor zowel watchpouches als bandjes te maken.

Echter zijn deze snijpatronen gemaakt voor bandjes zonder taperend effect. Dit is voor mij geen probleem voor de nieuwere, wat grotere en robuustere horloges, maar voor mijn kleinere vintage stukken zoek ik eigelijk naar snijpatronen met taper, aangezien de bandjes anders nogal grof lijken icm de kleinere kast.

Waar hebben de bandenmakers hier op het forum hun snijpatronen gevonden? Ik heb zelf al gegoogled, en vind wel zaken op bv Ali, maar ik vraag me af of er binnen de EU ook zulke zaken te vinden zijn. 20 dagen of meer wachten vind ik zo zonde, aangezien ik meerdere lappen heel mooi leer heb liggen waarmee ik graag gericht aan de slag wil. Na een 6tal pouches te hebben gemaakt, wil ik me weer eens even op wat bandjes focussen, maar hier zit ik dus beperkt wat betreft mijn mogelijkheden.

Alvast bedankt voor jullie input!

Ik weet het niet of je daar iets zult vinden maar kijk eens op Etsy, daar zitten ook veel mensen die bandjes en ander leren spul maken. Ook allerlei benodigdheden kun je daar vinden.

1 like

een echte vakman doet dat na een paar biertjes gewoon uit de losse pols

2 likes

:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik ben maar pas enkele maanden op gang in de weinige tijd dat ik heb, dus ik noem me zeker geen vakman.

Het is me tot dusver al gelukt, met enkele ouden banden uit elkaar te halen en deze als mal te gebruiken om af te tekenen, maar vaak gaat het ergens een beetje mis, vandaar dat acryl mallen wel handig zouden zijn :slight_smile:

Als je een goed voorbeeld hebt kun je dat met een figuurzaag zelf prima uit een stukje acryl zagen en met schuurpapier de oneffenheden wegwerken

Forumgenoten en bandenmakers onder ons.

Ik denk aan @Ko-Banden, @slls en de anderen op wiens naam ik helaas niet opkom.

Ik heb een vraag voor jullie.

Ik ben op zoek naar Saffiano leer. Ik heb het in mijn hoofd om daar eens wat banden mee te maken (voor mezelf), dus ik zoek geen grote hoeveelheden, maar ik merk dat ik niet meteen iets vindt op Google om het te kopen. Buiten in reeds gemaakte lederwaren.

Weet iemand van jullie een adresje, waar dit in kleine hoeveelheden te verkrijgen is? Ik koop meestal voor bandjes coupons ter grootte van een a4 of a3 papier. Voor andere doeleinden weliswaar groter. Dus zeker niet per meter ;).

Als jullie input hebben, doe je mij daar een plezier mee ( zonder iemands business te willen afsnoepen :wink: ).

Thanks alvast!

Yannick

1 like