Vraag voor de Breitling experts

Iemand uit de buurt vroeg mij om te bepalen of een Breitling ‘Colt’ chronograaf echt was of niet. Nu ben ik een volkomen nul als het gaat om kennis van Breitling, maar het Miyota quartz uurwerk deed het horloge de das om. Fake dus, ook al zag de buitenkant er op het eerste gezicht geloofwaardig uit.

Het alwetende Internet levert geen foto’s op van het uurwerk wat daar wel in hoort te zitten, of ik doe iets fout tijdens zoeken. Gebruikt men ‘in house movements’ of koopt men ook elders in, zoals bij ETA?

Volgens mij gebruikte Breitling ook wel Miyota, alleen stond er dan wel een Breitling referentie op.

1 like

Ah, dank! Dat stond er overigens niet op, het was een generiek chrono uurwerk.

Kan je het modelnummer plaatsen? Dan kunnen mensen meer uitvinden.

Ik zou overigens niet durven uitsluiten dat het om een echt/fake horloge gaat alleen op basis van het uurwerk; ik kan me indenken dat bij een defect uurwerk het makkelijker en goedkoper is voor sommigen om er een identiek uurwerk, op de markeringen na, in te stoppen :man_shrugging:

Ik heb er jammer genoeg geen foto’s van gemaakt. Meneer woont niet ver weg, dus dat kan ik altijd nog even doen.

De Breitling Jupiter Pilot. Hier zit een quartz miyota Chronograaf in. Dit is dus een orginele Breitling. Was het dit model wat je bekeek? Ben benieuwd naar foto’s!

3 likes

Ik zal 'm vandaag even aanschieten!

Zou wat zijn als ie echt blijkt te zijn…

2 likes

En de kliko is al opgehaald…

4 likes

Nee. Leek meer op onderstaande foto, maar dan met witte wijzerplaat en blauwe subdials. Blauwe lederen band.

Dan is ie nep. Maar foto’s vertellen meer dan woorden.

Dit is een vrij nieuw horloge. Ik zie dat miyota quartz in de jaren 70’ is gebruikt door Breitling bij enkele modellen.

Helaas, hij had 'm al teruggegeven aan de persoon die het horloge aan hem wilde verkopen. Volgende keer maar een camera of smartphone meenemen, ook al is laatstgenoemde niet best als het gaat om de camera.

Volgende keer beter, in ieder geval weer wat geleerd hier. Iedereen bedankt.

Dan heb je wel een heel oude telefoon want tegenwoordig zijn de camera’s in telefoons super high tech zowat. Nog even en je kan zien welke marsmannetjes er op de maan lopen :crazy_face:

1 like

Klopt wel. Motorola G4, gekocht in 2016 als telefoon :stuck_out_tongue: Clean Android was de belangrijkste eis, camera interesseerde me niks. De nieuwe modellen hebben overigens wel een uitstekende camera.

Men gebruikte vooral elders ingekochte gangwerken. Nu ook in house, maar dat is dus enkel omdat Swatch Group het beu was dat andere merken hun calibers gebruikten en er grote sier mee maakten zonder echt zelf bij te dragen aan evoluties of ontwikkelingen.

Die zijn dan verdwaald of op vakantie?

1 like