Vraag voor de techneuten onder ons.... (en ieder ander die het antwoord weet šŸ˜œ...)

Allemaal prettige paasdagen toegewenst!!

Ik hoop dat iemand me kan helpen met een vraag waar ik niet uit kom.

Een horlogeatelier van Ć©Ć©n van de zwitserse topmerken beweert het volgende:

De secondewijzer draait onafhankelijk van de minuten-urenwijzers zijn rondjes.

Daarmee beweren ze dat het dus kan gebeuren:

  • je stelt de minutenwijzer exact op het minutenstreepje in.
  • Je stelt de secondewijzer exact op 0 in

En je laat hem lopen. Na 1 minuut zie je dat het exact klopt, de minutenwijzer geen exact weer de volgende minuut aan op het streepje en de secondewijzer staat weer bovenaan.

Echterā€¦ Na een uur ofzo constateer je dat de minutenwijzer weer exact op het streepje staat, maar de secondewijzer is al 20 seconden verder dan de 0 stand. Dat blijft zo een tijdje doorgaan, maar op een gegeven moment loopt hij weer keurig in de pas. Zijn voorsprong is dus weer terug. Dit gebeurd enkele malen per dag, niet op vaste tijdstippenā€¦ En het gaat vaak om -5 tot +20 seconden. Belangrijk om te vermelden is dat het hier dus NIET gaat om het houden van de tijd. Na 24 uur loopt het uurwerk nog keurig op tijd.

Zij vertellen mij dus dat het voor lopen of achter lopen van de secondewijzer er dus mee te maken heeft dat dit een onafhankelijk lopende wijzer is. Die ongeveer 60 seconden probeert aan te gevenā€¦

Persoonlijk gaat dat er bij mij niet in. Ik wordt gelukkig niet gehinderd door enige vorm van technische kennis, maar met mijn boeren-horloge-verstand zou ik denken dat het 1 geheel is van allerlei radertjes. En dat dat allemaal zorgt voor een gelijk verloop. Tenzijā€¦ Er bijvoorbeeld sprake is van een kleine afwijking in een radertje (sterk overdreven ovaal van vorm is) en dit het soms voor lopen of soms achter lopen van de secondewijzer veroorzaakt.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd. Het blijft lastig om dit onder woorden te brengen.

Iemand die me kan helpen met het juiste antwoord?

2 likes

Afhankelijk van Quartz en automaat ook en of het een secondewijzer is op een mini subdial, ( daar valt het minder op )
sommige secondewijzers zijn / worden indirect aangedreven met een soort wrijving waardoor er idd een soort slip kan ontstaan en de wijzer kan opschuiven, daar is over nagedacht, want die slip is soms nodig om te voorkomen dat die secondewijzer tzt afbreekt.

1 like

Er is alleen maar een oplossing : de horloge te openen en binnen kijken.
De wielen draaien allen samen. Zelfs als er een ā€œpetite secondeā€ is, draait die ook met de anderen wielen, zelfs als het niet direct is met de wijzers wielen. Als er een verschil tussen seconde en minuut bestaat, laat het mij aan deze ā€œhybridā€ beweging denken die mecanisch en op batterij lopen. De wijzers zijn mecanisch en de seconde is quartz. Anders is het onmogelijk. (Of iemand heeft wielen verandert en de tanden hebben niet meer de goede aantal.)

4 likes

Het gaat om een automatisch uurwerk. En deze heeft idd een petite seconde, maar door de layout van de wijzerplaat valt het erg goed op.

Een ā€˜slipā€™-mechanismeā€¦ ehm, dat zou kunnen, maar denk toch eerder zoals @brunod zegt dat het 1 geheel is dat hoe dan ook met tandwielen wordt aangedreven?

En die slip. -5 tot +20 is dat dan reƫel?

Bij een standaard uurwerk is de secondewijzer juist geĆÆntegreerd in de radertrein. Deze blijft altijd kloppend. Een centrale secondewijzer is vaak een aftakking maar blijft gelijklopen zolang er geen tandjes ontbreken en deze goed vast zit. Een kleine secondewijzer zit nog meer vast aan de radertrein, want meestal gemonteerd direct op een verlenging van een van de assen. Blijft altijd synchroon met de balans. De andere wijzers zijn gekoppeld met slip koppeling dat is noodzakelijk voor gelijk zetten. Deze slip koppeling kan wel deels ontkoppelen met de radertrein, dan gaan ze ook de verkeerde tijd aangeven. De slip koppeling is dan defect!

3 likes

Reparatie is demonteren en een klap met de hamer :slight_smile:

2 likes

Bijzonder verhaal, maar over welk horloge hebben we het eigenlijk :sunglasses:

2 likes

Dank voor je uitleg @vouwfietser. Dat klinkt begrijpelijk!

Als de slipkoppeling defect is dan zou dat verklaren als hij uit de pas gaat lopen, maar niet dat hij nadien weer inloopt toch? Dan zou het steeds erger moeten worden?

Ik zal het hele verhaal met jullie delen als er een
Oplossing gevonden is voor dit probleem. Vind het niet netjes om een merk zwart te maken zonder ze de kans te geven het goed op te lossen.

Wat ik wel alvast kan delen: ze hebben hem in 2 jaar 3 keer een full service gegeven. Allemaal onder garantie, omdat ze het euvel herkendenā€¦

De 3e keer kwam hij terug met het verhaal erbij: Alles is opgelost en loopt weer helemaal super. 2 dagen later constateerde ik alweer hetzelfde probleem. Inmiddels had ik het gedocumenteerd (voor de 3e service) met fotoā€™s. Dus er bleef weinig te raden over. Het zou opgelost worden en zijn.

Toen ik na de 3e keer hetzelfde weer constateerde kreeg ik als klap op de vuurpijl het antwoord in mijn openingspost. Dus na 3 keer, tja ehm, dat licht gewoon aan het uurwerk, doet elk horlogeā€¦ de secondewijzer en grote wijzers zijn niet gekoppeld dus dit is normaalā€¦

Mijn reactie was: yeah rightā€¦ en daarom repareer je hem ook 3 keer kostenloos. Oh en by the way: ik hem nog een hele verzameling aan klokjes die doen dit allemaal nietā€¦

Resultaat is dat ze hem nog een keer terug willen voor de 4e keer en beloven het op te lossenā€¦ Ik ben hem zelf alleen wel steeds 2 maanden kwijtā€¦ nu heb ik er zelfs een film van gemaakt, dus kunnen ze zelf kijken wat er gebeurd, want schijnbaar vinden ze het moeilijk

1 like

Ik denk dat de kans groot is dat de kleine secondewijzer ergens licht aanloopt op de subdial. Dat geeft een bepaalde vertraging terwijl de overige wijzers goed lopen. Op enig moment (afhankelijk van de mate van het ā€œaanlopenā€) is er een volle minuut vertraagd en staat de secondewijzer weer op nul bij een volle minuut van de minutenwijzer.

1 like

Dat zou natuurlijk een mogelijkheid zijn, maar doordat ik gefilmd heb: 6 uur lang non stop een camera erop zie je dat hij de vertraging weer inloopt.

Is er ook te zien op welke momenten er vertraging optreedt en op welke versnelling? D.w.z. bijvoorbeeld vertraging of versnelling telkens tussen bepaalde minuten van het uur?

1 like

Er zit helaas geen logica in zo lijkt het. Soms duurt het 2 uur voor hij terug is op zijn normale stand en soms een half uur. Ik het het zien gebeuren rond half 12 - half 2 maar ook weer om 3 uur en dan tot 4 bijvoorbeeld.

Ik vermoed zelf dat het gewoon allemaal in elkaar lopende tandwielen zijn waarbij er ergens 1 in het uurwerk zit die niet 100% rond is, maar dat is wat ik er als leek van denkā€¦

Bij Pierce chrono was er ook een koppeling voor de centrale seconde wijzer op een gummy wiel. Door de tijd kan de gummy gedroogt zijn en dan werkt de koppeling niet meerā€¦

2 likes

Wat een heerlijk probleem!! En dat meen ik echt. Een hersenkraker van jewelste. Ik hoop, dat de fabrikant het vreemde euvel weet te tackelen.

2 likes

@JoostM

Kunt u een tip van de sluier oplichten?
Welk uurwerk bevindt zich in het horloge?

1 like

@drex en anderenā€¦ Dat kan ik zeker. Wel verklap ik dan de maker van het uurwerk aangezien het een manufactuur betreft. Maar goed, ik hoop dat het helpt om een antwoord te krijgen.

Mocht dit, zoals ik verwacht, goed opgelost worden door het merk dan zal ik dat ook zeer zeker vermelden!

Het betreft een IWC Caliber 51011. Dus de versie zonder chrono oid met een 7 daagse gangreserve.

Zie hier de specs van het uurwerk: http://watchbase.com/iwc/caliber/51011

1 like

Leg het Horloge eens op zijn kant met de 12 uur positie boven
en kijk dan eens wat er gebeurt zodra de secondewijzer van positie 6 uur omhoog moet tot positie 12 uur, en kijk daarna eens wat er gebeurt zodra de wijzer tussen de 12 en 6 omlaag beweegt.

1 like

Wellicht ā€œvaltā€ ie naar beneden zoals bij sommige Miyota uurwerken.

1 like

Zojuist geprobeerd. Helaas geen verschil. ā€œOmhoogā€ even snel als naar beneden. Net 1,5 uur geprobeerdā€¦

Het ā€œvallenā€ is dus niet de oorzaak. Had ook al raar moeten zijn, heb namelijk plat liggend 6 uur opgenomen vorige keer