Vraag: wat zijn de pro's en con's Breitling 13 vs B01?

Afgelopen periode ben ik een beetje rond gaan kijken bij de Breitling horloges. En nu vindt ik er twee interesant maar in coronatijd is het kijken naar de foto’s en rustig afwachten tot het weer kan, om te gaan bezichtigen.

Maar in de tussentijd ben ik benieuwd of en zo ja wat pro’s en con’s zijn bij een vergelijking tussen een Breiling 13 uurwerk en een B01 uurwerk.
Beide voorzover ik begrijp zijn best verschillend.

Maar ik kijk er dan naar vanuit het oogpunt dat het horloge dan een enkele keer per jaar wordt gedragen en nog generaties mee zou moeten. Welke zouden jullie dan om welke reden misschien preferen?

1. Of je een horloge veel of weinig draagt doet er niet aan af dat je na n jaar of 7 wel een service nodig hebt. Olie droogt uit etc.

2. Cal. 13 is gewoon een rebranded Valjoux 7750, doodsimpel, onderdelen zijn prima leverbaar.

3. B01 is een eigen knutselwerkje, zogenaamd exclusiever, in elk geval moet je bij problemen zaken doen met Breitling en die rekenen erop los.

Als je portemonnee je lief is, ga voor de 7750.
Of kijk naar een ander merk.

Edit: vind ik, niet “vindt ik”

3 likes

Gaan voor het B01 uurwerk. Is een uurwerk wat de Breitling wordt gemaakt. 70 uur gang reserve; top.
Onderhoud kost zo’n 600,- dat is een prima prijs na al die jaren van draagplezier lijkt mij…

1 like

De eerdere B01 uurwerken konden nog wel eens problemen geven, er zijn ondertussen wel een hoop modificaties gedaan door Breitling wat de betrouwbaarheid zou moeten verbeteren.

Caliber 13 ofwel de 7750 heeft zich al jaren lang bewezen als een betrouwbaar werkpaard.
Door de eenzijdige opwinding heeft deze wel de bekende 7750 wobble van de rotor.

1 like

Ik heb laatst een B01 geserviced zit mooi in elkaar, hier wat foto’s.

Succes met je keuze,

Jeroen

3 likes

Hallo Jeroen, kun jij ook aan originele onderdelen komen voor de B01? Het uurwerk ziet er prachtig uit hoor… :+1:

Dank voor al uw inzichten. Ik zal dus mee kunnen wegen dat de vajoux 7750 door de bredere toepassing makkelijker aan onderdelen te komen zal. Waar de B01 op dat gebied een groter risico vormt dat het moeilijker is om aan onderdelen te komen omdat het merk specifiek is.

Maar inderdaad het is wel weer een verbetering in specificaties. En er zal doordat het geen klein merk is er toch altijd aardig wat horlogemakers ermee in aanraking (zijn) komen.

Helaas nog niet, was gelukkig ook niet nodig.
Gewoon een servicebeurt met nieuwe olie en hij liep weer als een zonnetje.
Er komen heus wel onderdelen beschikbaar via het grijze circuit maar het uurwerk is nog behoorlijk nieuw dat ze er nog niet zijn.

Het B01 uurwerk is met wat aanpassingen ook door Tudor gebruikt.

1 like

OK, dank voor je antwoord. Zo te zien heb je het prima voor elkaar. Goed werk man…!

Nog even ontopic voor Brandair; De Breitling 13 is in feite de ETA Valjoux 7750, een prima uurwerk dat al vele jaren in veel verschillende horloges en horlogemerken zit. De B01 is het ‘in house’ uurwerk, dat inmiddels al meer dan 10 jaar is doorontwikkeld. Volgens het boekje moeten ze (de B13 en B01) om de 5 a 7 jaar onderhoud hebben. De Valjoux zal goedkoper zijn dan de B01. De uurwerken zitten in verschillende typen, dus het ligt er maar aan welk type je wilt hebben.

Er is nog een derde optie die ik heb om mijn pols heb, nl. de Colt 44 megequartz van Breitling. Om de 7 jaar een batterijwissel, nieuwe seal en op druk brengen; klaar is Kees. Kost een paar tientjes. Altijd de juiste tijd om je pols en nooit opwinden. Maar ja, volgens sommigen geen mechanische ‘ziel’…

5 likes

Ik vind die wobble zo lekker!

1 like

Niks mis met quartz, mooi horloge hoor en inderdaad zorgeloos altijd de juiste tijd om de pols

2 likes

Niet dat ik liefhebbers van quartz niet begrijp. Maar ik vindt het zelf meerwaarde hebben dat je er mee bezig moet zijn. En dat het weer iets anders is dan alles wat op stroom draait. Voor de exacte tijd zal ik altijd mijn telefoon om de zoveel tijd vergelijken met het horloge.

2 likes

Ik snap je wel hoor, ik vind mechanische horloges ook prachtige, bijna magische mechanieken en heb zelf ook mechanische horloges gehad. Eerlijk gezegd denk ik er over na om een Breitling Avenger Bandit aan te schaffen via de outlet in Roermond. Maar dan moet die lockdown wel eerst ff stoppen. Wil ze zien, ruiken en passen… O ja, ze hebben lekkere koffie en vriendelijke verkoopsters. Ook leuk om naar te kijken trouwens… :sunglasses:

2 likes