Vraag: wat zijn dit voor getallen op de wijzerplaat / op het glas?

In een ander draadje (hier: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,215638) stel ik mijn laatste Manta aan jullie voor.
Ik heb het daar ook en-passant over cijfers op de wijzerplaat gehad.
Ik heb daar nu geruime tijd naar zitten kijken.
En ik kan er dus totaal geen chocola van maken: wat betekenen die getallen nou?
Hebben ze iets te maken met N-E-S-W?? Dan snap ik dat niet, wel als het in blokken van 90 was geweest.
Uiteindelijk geprobeerd het op de foto te zetten, wat nog niet eens meeviel met spiegelingen en lichtval.

wie weet wat deze getallen betekenen??



lengte breedte graden? Soort sextant- achtig iets om kaart te lezen, positie te bepalen ?

denk het wel met noord, oost, zuid, west.
tenminste, daar lijkt het op.

In een voor mij nogal vreemde verdeling (2x 180) zijn het 360 graden, dus voor het gebruik als kompas. Maar snappen doe ik het niet.

De getallen staan er gewoon voor de sier, er is totaal geen verhouding/verband t.a.v 360 graden daarbij gooien ze ook ineens een getal van 190 voor het halve uur op een punt waar het juist niet hoort, misschien een anti stress horloge leveren ze er ook zo een balletje bij

Ik zou Breil maar eens benaderen
wel een leuke klok trouwens

groet Lex

Voor wat het waard is zie ik het volgende patroon:
Trek vanaf het getal 35 een denkbeeldige lijn naar het eerstvolgende hogere getal 40, vervolgens van 40 naar 45, dan naar 50, naar 75 , 80 enzovoort. Zo kun je doorgaan tot het getal 190.
Je ziet dat de lijnen een repeterend lijnpatroon opleveren.
De ophoging van de waarde van de getallen is +5, +5, +5, +25, +5, +5, +5, +25, +5 enzovoort. Alleen de laatste verhoging van 165 naar 190 (= + 25, maar een fase te vroeg) wijkt af van de voorgaande reeks.

Verder kan ik er ook niets mee.

Staat er niets over in de gebruiksaanwijzing/handleiding?
Zou fabrikant Breil of de lokale AD wellicht de betekenis hiervan kunnen geven?

Groet,
Flip.

Er bestaat ook een systeem waarin een rechte hoek bestaat uit 100 graden ipv 90°.
Het lijkt erop dat dit op de rechtse helft staat.
Maar wat er dan op de linkse helft staat?

Een lang verhaal.
Het gaat over kompasleer.
Hieronder wat stukken die ik van internet heb gehaald.

Tijd: In de luchtvaart rekenen we met Universal Time Coordinated afgekort tot UTC. Voorheen werd dit Local Mean Time of LMT genoemd. De aardbol is in verschillende tijdzones ingedeeld. De 0 meridiaan of Prime meridian die over Greenwich loopt ligt op UTC 0 uur. De 180-graden meridiaan is de datumgrens.

Vanaf Greenwich of de 0 meridiaan wordt het in oostelijke richting later in tijd. UTC + uren, doch vroeger in datum.
Vanaf Greenwich of de 0 meridiaan wordt het in westelijke richting vroeger in tijd. UTC – uren, doch later in datum.

Nederland ligt op UTC + 1 uur in de winter en UTC + 2 uur in de zomer. Op de datumgrens is het 12 uur vroeger óf 12 uur later in vergelijk met de 0 meridiaan.

De aarde draait 360 graden in één dag, 15 graden staan gelijk aan één uur in tijd. 1 graad staat gelijk staat aan 4 minuten tijd, 1 graadminuut staat gelijk aan 4 seconden. 1 meridiaan graad staat gelijk aan 60 minuten óf 60 NM. De lengte van 1 graad langs de evenaar is eveneens 60 NM.

Lengtegraden: Als we de aarde van de noordpool naar de zuidpool doorsnijden in twee gelijke helften krijgen we het oostelijk -en westelijk halfrond. De verticale lijn noemen we lengtegraad of meridiaan.

Meridianen lopen verticaal over de aarde en komen loodrecht op de evenaar. De meridiaan die de aarde scheidt in een oostelijk en westelijk halfrond noemen we 0 meridiaan of in het Engels Prime Meridian. Deze denkbeeldige lijn loopt van de noordpool naar de zuidpool over het Engelse stadje Greenwich. Tezamen met de 180 graden meridiaan (aan de ‘achterzijde’ van de aarde) is de 0 meridiaan een grootcirkel. Alle meridianen staan loodrecht op de evenaar. De 180-meridiaan is de zgn. datumgrens en loopt over de eilandengroep Fiji.

De ‘telling’ van lengtegraden begint op de 0-meridiaan en loopt van 0 tot maximaal 180 graden. De 180-meridiaan is immers de datumgrens. Lengtegraden op het oostelijk halfrond noemen we oosterlengte afgekort tot E (East; Engels voor oost). Lengtegraden op het westelijk halfrond noemen we westerlengte afgekort tot W.

Meridianen staan in een bepaalde hoek tot elkaar. Op de evenaar is het verschil in hoeken ten opzichte van elkaar 0; alle meridianen staan immers loodrecht op de evenaar. Het verschil in hoeken ten opzichte van meridianen onderling noemen we convergentie. Parallellen en meridianen snijden elkaar loodrecht, dat wil zeggen in een hoek van 90 graden.

Een loxodroom is een virtuele lijn over een bol die alle meridianen in een gelijke hoek snijdt. We kunnen zeggen dat alle parallellen én de evenaar loxodromen zijn. De evenaar is dus een grootcirkel én loxodroom. Omdat de omtrek van een grootcirkel, bijvoorbeeld de evenaar, groter is dan de omtrek van een parallel is de lengte van één graad is niet altijd even lang!

Kortom:
De evenaar is grootcirkel & loxodroom
Parallellen zijn loxodromen
Meridianen zijn grootcirkels
Breedtegraden/parallellen hebben een waarde van 0 - 90 graden
Lengtegraden/meridianen hebben een waarde van 0- 180 graden

Voor het gehele artikel
http://www.gratisppltheorie.nl/Navigation%201.htm

Groeten,
Marijn

whitemonster Schreef:

De gebruiksaanwijzing al eens gelezen?

Komop whitemonster, grow up… en stop met het plaatsen van zinloze comments waar niemand op zit te wachten.

Volgens mij hou je erg veel van cijferreeksen :wink:

Houden van is erg veel gezegd.
Ik zie zulke dingen nu eenmaal snel.:slight_smile:

Lijkt me best handig op een horloge…:S

whitemonster Schreef:

De gebruiksaanwijzing al eens gelezen?


Je had ook eerst nog de vraag kunnen stellen: "Heb je een gebruiksaanwijzing?"
Het antwoord zou dan zijn geweest: “Nee, helaas heb ik die niet”.
Maar, wellicht ten overvloede, het antwoord op je vraag is: “Nee: ik heb de gebruiksaanwijzing niet gelezen”.

@ Marijn

Een fraai en duidelijk verhaal over onze globe en het kompas.
Maar ik kan hierin geen verklaring vinden voor de cijferreeks op het horloge van Grootmokum. En daar ben ik eigenlijk toch wel benieuwd naar.
Of zie ik iets over het hoofd? :sunglasses:

Groet,
Flip.

@Marijn: dank voor die leerzame link. Maar het verband met de getallen op mijn klokje ontgaat me volledig. Tja: toch meer een alpha dan een bèta zeker :slight_smile: .
@Flip: ik reken en redeneer, heb het ding in excel gezet om handiger te kunnen rekenen; heb lijnen getrokken en vakjes gevuld… En ik snap er niks van :frowning: .
@Allen: hebben we nou echt geen sterrenkundigen, wiskundigen, technici, kunstenaars of precisiemannen die dit misterie kunnen ontrafelen?

hier nog een stukje van internet waarin het al duidelijker wordt:

Je hebt een gradenboog nodig. Op zowel een geodriehoek als een kaarthoekmeter (links boven) zit zo’n gradenboog.ook op een horloge zit soms zo,n verdeling.

  • Je gaat weer x graden vanaf je startpunt op zoeken, leg de gradenboog op de kaart zodat het middelpunt op het startpunt ligt,.nu de horizontalelijn evenwijdig met de west-oostlijn houden. Moet je meer als 180° graden, dan draai je de kaarthoekmeter.rond en tel je bij de afgelezegraden 180 op.
  • Op het ronde gedeelte van de gradenboog zet je bij de x graden een puntje op de kaart (een kopie, want op een echte kaart.schrijf je niet).
  • Trek nu een dun lijntje van af je startpunt naar richting van de plek van bestemming, nu hoef je allen nog de afstand te bepalen.met een liniaaltje

Groeten,
Marijn
p.s ook kan je natuurlijk wanneer je in de middle of nowhere zit met behulp van de kompasring datum versus tijd bepalen.
bepalen waar het noorden is etc etc
De punt van de 12 uurs marker is de 180 of 360 graden schaal.
groeten,
Marijn

Ik heb even ook een mailtje gestuurd naar Breil… ben benieuwd naar hun antwoord

[quote]Breil Customer Care thanks you for your concern. We are working out your request. For any communication you may have, please quote the number 1-78NPH.
Please, don’t delete this thread code; it allow us to keep history of your request.

Best Regards
Breil Customer Care[/quote]

quantore Schreef:

Ik heb even ook een mailtje gestuurd naar Breil… ben benieuwd naar hun antwoord


Geweldig :).
Dankje.
Op je naam afgaand is jouw italiaans beter dan dat van mij.
Ben benieuwd wat Breil gaat antwoorden.
Grazie alvast.

Radialen?

Er zijn twee cijferreeksen op de glasplaat te vinden (lichtgeel, en wit).
Deze stijgen (binnen dezelfde kleur) telkens met 40 . Dus lichtgeel 40-80-120.
Bij witte reeks is onder andere de reeks 35-75-115, waar te nemen.
Dit is een regelmatige getallenreeks, en een evenredige verdeling van de omtrek.
Deze verdeling wijkt alleen af van de vaak gebruikte graden verdeling. Ik vermoed dat men hier een radialen verdeling heeft gebruikt.

Mies.

Hier vind je een paar gebruiksaanwijzingen van Breil. Misschien is de jouwe erbij
http://safemanuals.com/reference-BREIL/1