Vraag - (zak)horloge Elva?

Lieve horlogekenners,

Enkele weken geleden heb ik op een marktje in Frankrijk een klein zakhorloge gekocht. Ik ben geen kenner, het leek me eigenlijk gewoon leuk om 'm aan een kettinkje te hangen. Toch werd ik nieuwsgierig naar wat er precies om mijn nek hing en ben ik google af gaan speuren om iets meer te weten te komen, maar jammergenoeg liep dit op niets uit. Gelukkig vond ik wel jullie! en hoop dat er misschien iemand is die mij iets over het horloge zou kunnen vertellen. Wat het waard zou zijn (als het al iets waard zou zijn) is me niet echt belangrijk - mijn historica-hartje zou vooral het liefst weten van welke tijd 't is.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik hier een foto aan kan toevoegen, dus zal voor nu proberen om 'm te beschrijven. Hij is:

• kleiner dan een gemiddeld zakhorloge, geloof ik
  • heeft witte romeinse cijfers op helder blauwe achtergrond-vakjes
  • de rest van de plaat is zilverkleurig met versierseltjes en zwarte, krullerige wijzers
  • tussen de 12 en het midden van de plaat waar de wijzers bevestigd zijn staat ‘Elva’
  • op de achterkant van het horloge zijn bloemetjes gegraveerd

Vooralsnog geloof ik dat hij niet open kan, maar misschien vergis ik me daarin. Meestal zou er nog iets aan de binnenkant van het klepje staan?

Liefs en bij voorbaat dank,
An

De kwaliteit is niet super, maar het beste wat ik uit mijn camera kan halen.

Hallo Anna,

Leuk klokje en nog er goed behouden. Vaak zie je dat de “tekening” al deels versleten is door het vele gebruik. De naam Elva zegt mij zo niet direct wat. Wellicht dat de andere horloge fanaten het weten…
Het gaat hier in ieder geval om een dames zakhorloge. Kun je het uurwerkje op de foto krijgen?

In ieder geval veel plezier ervan.

Groet,

Erik

Dag Erik,

Dank voor je reactie :). Dat ik nu weet dat het om een dameshorloge gaat is al heel wat. Ik heb helaas vele malen geprobeerd om het klokje open te krijgen, maar dit lukt me steeds niet. Ik had er anders graag een foto van bijgesloten. In elk geval dank voor je belangstelling en meedenken!

Groetjes,
Anna

Hallo Anna,

Als het goed is dan zit er aan de achterkant van de kast, rechts van de opwindknop, een inkeping in de kast. Als je daar een niet al te scherp aardappelschilmesje inzet en dan zeer voorzichtig naar je toe wrikt dan moet de deksel los springen. Niet gaan forceren!!!
Lukt het niet dan kun je mij altijd bellen, 0593-526660.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

Dag Martin,

Het is gelukt! Ik was inderdaad bang dat ik het zou forceren, maar met het schilmesje ging het prima :).

t’is in ieder geval een uurwerk dat je ook wel vind in dameshorloges. Uurwerken uit kleine dameshorloges zijn meestal niet rond, maar rechthoekig/ovaal. Ik weet ook niet of dit soort uurwerkje veel in kleine zakhorloges werden (over)geplaatst
Ik gok gat het horloge zo’n 2-3 centimeter groot is.
veel plezier ervan,

Gr. Koen

En gezien de schok protectie van de balans as zal ie uit de jaren '50 of jonger zijn?

Geinig horloge, ziet er nog goed uit.
Het uurwerkje is volgens mij van Franse makelij, maker is HS (Savoie oftewel Lorsa) kaliber 514A - 12,8x19,2mm, niet vreselijk oud hoor, ik denk gemaakt in de 60’er jaren.
Met dit formaat noem je dit meer een pendant-horloge, dus gedragen om de hals aan een ketting.

Groet,
Paul

Hee allemaal,

Dank voor alle informatie en jullie meedenken! Ik heb mijn vraag op de juiste plaats gesteld :). Leuk om er nu iets meer over te weten!

Lieve groetjes,
Anna