Vraag zakhorloge grootvader

Kan iemand mij meer zeggen over dit horloge van mijn grootvader ? Ik ben voor namelijk geïnteresseerd in het type, merk en een eventuele waarde(niet heel belangrijk aangezien het een familie erfstuk is) alvast bedankt.

Heeft ook nog opschrift remontoir cylindre 10 rubis

!

Een foto van de wijzerplaat en het binnenwerk zou helpen. Ziet er verder een vrij standaard zilveren kast uit; zeer veel voorkomend motief op de achterkant, wellicht ergens van rond 1900, en 10 rubis zou het een degelijke middenmoter maken qua kwaliteit. Maar dat is dus een beredeneerde gok. :slight_smile:

Waarde moet je niet te veel van verwachten, tenzij het onverwacht een topmerk blijkt te zijn gaat het over een paar tientjes.

1 like

Dit is de wijzerplaat

Ok, geen sub second dus een pak minder oud dan ik dacht. Post-WW2 wellicht. Waarde is verwaarloosbaar, maar goed, dat is niet belangrijk voor familiestukken.

Gezien het drukknopje naast de kroon zou ik op 1880-1900 rekenen.

Absoluut niet post WWII

1 like

Dacht ik ook, maar dan moet het al een model zijn zonder secondenwijzer, want centrale secondenwijzer is pas een pak later gekomen. Maar goed, binnenwerk zou uitsluitsel geven :slight_smile:

Hoe open ik een zakhorloge

Het ding heeft alleen uren en minuten zover ik zie.

Ik zou rond 1880 inschatten, emaille plaat en wijzers uit ongeveer die tijd in een oude zilveren kast met remontoir.

1 like

Voorzichtig.

Met een plat mesje in een keepje op de “binnenklep” en dan rustig openwippen. Leg er een doek onder en doe het aan tafel, zodat het ding moet kan vallen.

Lukt het je niet gemakkelijk? Dan afblijven en iemand met ervaring het laten doen.

Is me gelukt

Is dit goed ?

1 like

Ja, zeker. @Bernard zal er niet ver af zitten; het binnenwerk lijkt wat op een FHF van rond 1900:

image

Maar er zijn nog een aantal verschillen merkbaar dus kan een paar modellen eerder/later zijn.

1 like

*niet

Thanks autocorrect…

Is fhf de maker van heel het horloge? Of enkel van het meganisme?

1 like

FHF is een ebauche/uurwerkfabrikant.

Heel veel horlogefabrieken ontwierpen geen eigen uurwerkjes (duur!), maar kochten ruwe uurwerken in, die dan in eigen beheer werden afgewerkt.

FHF is/was zo’n toeleverancier.

De kasten werden soms in het land van verkoop gemaakt, om fiscale redenen. In Engeland zie je bijv. bij Omega en Longines horloges Denison kastjes: dat bespaarde heel veel importheffing. Op een uurwerk werd bijna niks geheven, op een compleet horloge daarentegen zat een flinke importsom.

1 like

Een oude cylinder gang met een “vermeil” kast (lichte goud lage op .800 zilver).
Een beetje roest op de plaat die de trommel wiel houdt. Een nieuwe aanhang ring en een service beurt. Dat kost meerdere keer zijn waarde maar dan is het klaar voor de volgende familie generatie als erfstuk.
Mvg,
BD

2 likes

De kast is voor de duitse markt gefabriceerd. Meer informatie over de kast markeringen is hier te vinden:
https://www.vintagewatchstraps.com/casemarks.php

1 like