Wat rechtvaardigt waardeverschil horloges?

Ik ben geen verzamelaar, ik draag gewoon mijn horloge nadat ik van smartwatches ben afgestapt. Mijn Citizen CB0010-88L bevalt uitstekend. Het gouden horloge is een erfstuk, via dit forum prachtig gerestaureerd en gaat later naar mijn zoon, de stamhouder.
Het respect voor dit forum brengt mij tot mijn vraag:

Het verzamelen lijkt een leuke hobby en ik zie mooie verzamelingen hier, dus dat is leuk om te volgen en te lezen, maar dan…

Ik zie wel eens een Rolex met een uiterlijk dat je zou kunnen vergelijken met mijn horloge voor dagelijks gebruik (oneerlijk vergelijk, maar toch even voor dit moment).

Mijn horloge is functioneel en zal de komende twintig jaar zonder veel problemen het werk doen. Echter zo’n rolex zie ik voor 8000 euro of zelfs 15000 euro voorbijkomen hier af en toe, het zijn geen gouden horloges, dan snap ik de waarde nog wel, maar “gewoon” RVS of titanium, met een mechanisch uurwerk (dat snap ik , dat is meer basic dan quartz)

Waar zit dan die waarde? En blijft dat zijn waarde behouden? Draag je zoiets? Of leg je het in een kluis? Is het een belegging? Zo ja, met welk rendement?

Ik zal het wel niet snappen maar leg het me eens uit. Alle reacties en antwoorden zal ik onbevangen lezen en tot mij nemen, geen waardeoordeel.

Dank alvast

9 likes

Het is nog geen vrijdag, dus dit topic kan de prullenbak weer in :rage:

10 likes

Waarom kost een Ferrari meer dan een Lada? Ze brengen je immers beide van A naar B.

4 likes

:popcorn:

6 likes

Met een Ferrari ben je wel sneller in B, tenzij je veel binnen de bebouwde kom over verkeersdrempels moet.

Die Citizen zal niet in waarde stijgen denk ik.
Voor een Rolex moet je geduld hebben en geluk.
Ik kocht mij Sub nog voor 2000,00 gulden
En later mijn SD voor 5000,00 gulden.
Ja heb ze nog.
Maar heb ook oude merken met heel veel winst verkocht.
Bulova gekocht voor Nieuw 145,00 gulden (stikker zat er nog op) verkocht voor E 1500,00
Maar geduld is een schone zaak.
En je weet nooit hoe het gaat lopen net zoals aandelen.
Succes !

3 likes

Heeeuuuhh wat een feest gaat dit worden :partying_face:

1 like

Neokram:

Man, 1960
Niet direct horlogefanaat…

Misschien dat je het daarom niet echt snapt.

2 likes

Als je het kunt krijgen voor je horloge wat kostprijs/realtisch misschien 1500 euro kost, omdat de markt het vreet, omdat je de markt bespeelt door klanten te laten bedelen bij een AD door schaarste te creëren, waarom zou je het als kapitalistisch bedrijf niet doen?

En als je 15000 euro hebt liggen en je vindt een Rolex mooi en het waard, waarom zou je het niet doen?

Ieder zijn meug denk ik.

1 like

Waarom niet ?
Ik Man 1956 !
Al meer dan 50 jaar horloge fannaat !!!

Rolex veel geld?

Als ik zou bulken in het geld kocht ik ‘m.

3 likes

Lezen…

Gaat niet om de leeftijd.

Dat heeft hij zelf in zijn profiel staan

1 like

istockphoto-680810342-612x612

2 likes

Vergelijking met auto’s gaat helemaal mank. Horloges lopen even snel.

5 likes

Valt mee, bij modernere Ferrari’s is de carrosserie hiervoor elektronisch hoger te zetten. :sunglasses:

1. Het zal voor iedereen anders zijn. Op de plek waarom jij een CB0010-88L hebt en geen f91w

2. Ja

3. Ja

4. Nee

5. Nee

3 likes

Je bent niet de enige…

Precies dat. Koop en draag waar je je goed bij voelt. Ik heb er een (eigenlijk boven m’n budget en geen Rolex) maar ben er erg trots op.
Ieder z’n ding. Be happy.

O.k., dat vind ik wel handig! Dank @Abbiflap, ik maak even gebruik van jouw vraag-/antwoordopzetje ! :+1:

1. Een horloge van een duurder merk is meestal mooier wanneer je naar details kijkt en ook het ontwerp is vaak meer bijzonder/uniek of in ieder geval ‘eigen’. De kwaliteit is meestal goed, een duurder merk heeft vaak, vanuit horologisch oogpunt, een mooi stuk historie en -ook niet onbelangrijk- het geeft status en aanzien aan de eigenaar/drager en daarnaast vaak waardering in horlogeliefhebberskringen.
  2. Tot nu toe laten meerdere duurdere merken een stijgende waarde-ontwikkeling zien. Maar je hebt geen enkele garantie.
  3. Ja, de meeste horlogeliefhebbers dragen hun duurdere horloges ook daadwerkelijk.
  4. Dit komt ook wel 'ns voor en sowieso, wanneer het tijdelijk niet gedragen wordt, wordt een duurder horloge ook vaak opgeslagen in een (al dan niet externe) kluis.
  5. De meeste echte horlogeliefhebbers kopen hun horloges niet (direct) als belegging, maar voor hun (draag)plezier, is mijn indruk. Maar ook voor sommige liefhebbers is toekomstige restwaarde, bij verkoop, niet onbelangrijk. Voor zover je daar wat over kunt zeggen, dus.

Inderdaad een leuk, maar wel erg vroeg, vrijdagmiddagtopic! :grin:
Maar ik begrijp je vragen wel, hoor @Neokram en vind dat je deze ook moet kunnen stellen. Vandaar mijn wat meer uitgebreide antwoord. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

29 likes

Heb je al een Rolex voor list?

Niet elk horloge tikt even snel, alleen de wijzers roteren op hetzelfde tempo :person_tipping_hand:

1 like