vraag

Goedenavond ik weet niet wat het verschil is tussen een kinetic en een automaat kan iemand dit misschien uitleggen bvd

gr John

Automaat haalt zijn energie uit de beweging… vervolgens windt die energie een veer op… Kinetic zet je energie om in elektriciteit…

Correct me if I’m wrong…!

Ja, maar het gaat nog steeds om bewegings (kinetische) energie.

Die opgewekte elektriciteit wordt in een soort oplaadbare batterij opgeslagen en voedt vandaar een kwarts uurwerk. Er is mij verteld dat je zo’n batterij toch ook wel zo eens in de 3 jaar moet laten verversen (hetgeen wel kan kloppen, tenzij het in feite om een condensator gaat). Dat deed voor mij nogal af aan de aantrekkelijkheid v.h. kinetic principe. Ik weet niet wat hier van waar is, overigens. Van de andere kant is het misschien toch ook niet zo’n heel gek idee om eens in de 3 jaar een klokje eens te laten nakijken?

Ik betwijfl of dat klopt. Je hebt kinetic perpetuals, die houden het jaren vol op een volle lading.

Mijn kinetic monsters hebben een reserve van 6 maanden, het zou mij verbazen als die cel maar 3 jaar meegaat.

Klopt RJVB,

Er zit geen oplaadbare batterij in het betreffende horloge, maar een component dat vergelijkbaar is met een condensator.

Gerwin

RJVB Schreef:

Er is mij verteld dat je zo’n
batterij toch ook wel zo eens in de 3 jaar moet
laten verversen (hetgeen wel kan kloppen, tenzij
het in feite om een condensator gaat).

Is een electro condensator. De oudere type’s van Kinetic hadden hebben problemen met de reserve. Worden vervangen door een nieuw type condensator met lange reserve.

Het principe is zoals een automaat, een gewicht of massa draait rond en slingert een electromotor aan met hoog toerental en wekt een inductie op die opgeslagen wordt in de condensator die dan als energie dient voor de aandrijving van het quartsuurwerk.

Elco’s verliezen op den duur ook capaciteit (weet ik uit ervaring van oude flitsers). Ik weet niet in hoeverre dat ‘speelt’ met dit nieuwe type en de vermogens waar we het over hebben?

Allemaal bedankt voor de info
gr John