Ik heb een vraagje over dit horloge. Na veel omzwervingen, twijfelen, passen is voor mij de Aqua Terra met oranje details een doel geworden.
Nu wordt deze (volgens de site van Omega) alleen op bruine leren band geleverd. Ik wil eigenlijk een stalen band (evt. later) bijbestellen, en ook eens een alternatieve band (bijv. een Hirsch Robby) kunnen monteren.
De vraag: is de leren/stalen band eenvoudig zelf te wisselen? Een juwelier/dealer is hier niet in de buurt, en ik heb er eigenlijk ook geen zin in deze steeds met een bandenwissel lastig te vallen.
Zo ja, is een simpel bandentooltje voldoende? Het gaat om deze:
Om een leren band te wisselen heb je ruimschoots voldoende aan een simpel tooltje. Wel even letten op de breedte van de band, weet niet precies bij deze, maar mijn AT heeft bijvoorbeeld 21mm, dat is bij hirsch en consoorten niet altijd even makkelijk te vinden.
Voor de stalen band gebruik je best een tool zoals reeds getoond, waarbij ik nog de volgende tips zou willen meegeven:
let erop dat de vork smal genoeg is voor Omega. Bij de bergeon 6825 bijvoorbeeld heb je voor omega de “pf” variant nodig met “pointe fine” oftewel smalle vork.
bij gebruik van zo’n tool altijd de band langs één kant aan de sluiting losmaken eerst.
oefen eerst op een horloge waarvan je het minder erg vind dat er krassen in komen.
Het wisselen van leer naar staal en vice versa kan ook met een micro schroevendraaier, als je voorzichtig te werk gaat. Heb zelf ook de band van mijn Aqua Terra 38,5mm verwisseld (van staal naar leer), dit is gelukt zonder krassen achter te laten…
Overigens weer terug gegaan naar staal, dit vind ik toch sportiever staan bij dit model.