Vraagje astron en seiko eigenaars

Deze Astron is niet zo groot hoor.
Scheelt een stuk met de andere.

Wij maken alles wat in huis of kantoor voorkomt.
Hout, kunststof metaal. Komt allemaal voor.

4 likes

Prachtig :wink: ja ik blijf het zeggen :grinning_face_with_smiling_eyes:.
Leuke job ook :+1:

1 like

Heb echt kleine polsjes.

Leuk. Heb dit jaar mijn 3 jarige opleiding aan het HMC afgerond, interieur en meubelbouw/ontwerp

3 likes

Proficiat :+1:

2 likes

Hartelijk dank. Zou het iedereen aanraden, heb het naast mijn baan gedaan, heerlijke afleiding

3 likes

Staan er een paar in het blauwe, scheelt een slok op een borrel, en heeft de 1e eigenaar de 1e krasjes voor jou al gemaakt. :innocent:

1 like

Haha bedankt voor de wijze raad :wink:

https://www.horlogeforum.nl/t/seiko-astron-gps-solar-titanium/477895/2

https://www.horlogeforum.nl/t/tk-of-tr-seiko-astron-gps-solar-big-date-8x42-sse149j1/477362/3

Dit is voor mij geen Astron.
Niets ten nadele van dit horloge, maar ik zie graag wat meer op de plaat.

1 like

@laurentiuss
Danku voor de info :wink:
Maar ik moet me toch aansluiten bij @Tonnieb. Ik hou ook van de drukke plaat :grinning_face_with_smiling_eyes:

Dit zou hem bijvoorbeeld worden (mocht ik nu het geld hebben :grinning_face_with_smiling_eyes:)

2 likes

Ik heb sinds 2007 alles met dit horloge gedaan wat god verboden heeft, en het is nog nooit gepolijst. Niks mis met het titanium, mij valt juist op dat het een taaie rakker is.

Nee. Titanium is met name taai. Het is onbehandeld niet het hardste materiaal wat er is, maar kan wel zelf-helend zijn. Nu heb ik ook wel Duratect-coated titanium in huis, maar als je daar éénmaal een kras in krijgt is die er niet makkelijk uit te polijsten. Dit is een voorbeeld van coated titaan:

Wat voor horloge wil je kopen, en hoe wil je het gaan gebruiken?

Titanium is titanium. Of het nu door Seiko of Tudor gebruikt wordt, maakt geen reet uit. Wel hebben Citizen en Seiko veel en lange ervaring met Duratect respectievelijk DiaShield titanium, en heeft Seiko HiT, oftewel High Intensity Titanium ontwikkeld, terwijl Citizen “Super Titanium” hebben. Dat zijn hardere legeringen, en dus geen pure grade 2 of 5 titaan.

Dat is een legering die 1,5-2 maal harder is dan staal. Helaas is 350 Vickers nog steeds zo zacht als een pak boter. Om het in context te plaatsen, mijn keukenmessen zijn met een HRC 61 waarde zo’n 770 Vickers hard, en dat betekent dat iedere aanvaring tussen m’n keukenmes en een horloge zal resulteren in een stuk van de kling van m’n keukenmes, en ook een grote jaap in m’n horlogekast.

Aluminium-oxide of schuurpapier (of saffier) heeft een hardheid die boven het aan te raden gebruik van de Vickers of HRC hardheid uit stijgt. Dat spul heeft een waarde van 9 op de Mohs schaal. De titanium en stalen kasten hangen ergens tussen de hardheid van krijt en je tandbeen in. Da’s niet zo hard.

Daarbij komt nog eens dat “staal is 150 Vickers” pertinente onzin is. Staal is net zo hard als de carbon content en de hitte-tempering toelaten. Er zijn staalsoorten die de 66 HRC benaderen, ook al worden ze dan wel erg breekbaar. Bij metalen lijkt dat meestal de trade-off te zijn: Wil je elastisch en zelf-helend, of wil je hard en dus breekbaar?

Maar goed, Tudor’s Pelagos 39 wordt hier dus door één forumlid terug gestuurd naar de AD omdat hij er achter kwam dat titanium Grade 2 zonder coating voor hem te makkelijk krast. Wat me vreemd voorkomt voor een toolwatch.

Ik heb zelf een Grand Seiko van high intensity titaan in bestelling voor naast mijn Citizen Super Titanium Ibuki met Duratect coating. Japanners hebben hier meer onderzoek in zitten dan Zwitsers, dus als ik iets van titanium zou kopen zou het negen van de tien keer Japans zijn.

1 like

@Fate_Amenable_To_Change
Een seiko astron en zowat 1 keer per week zal hij gedragen worden. Ja ik heb me wat verkeerd uit gedrukt met het titanium. Ik had het inderdaad over de coatings waar ik met wat zorgen over maakte na wat ik allemaal las.
Dit is een zeer eerlijke en heldere uitleg (zoals altijd :slightly_smiling_face:) danku daarvoor :grinning_face_with_smiling_eyes:. Je hulp is altijd zeer duidelijk en recht voor de rap en dat vind ik zeer goed! :wink:
Zeer intressant je uitgebreide uitleg, weer wat bijgeleerd. Daarom dat dit topic echt was gericht aan de gebruikers van dit onderwerp. Anders krijg je de mening van mensen die gewoon wat anders goed vinden terwijl ze het soms nog nooit hebben gedragen. Dankje voor de uitleg! :wink:

1 like

Mooie

2 likes

Geen dank. Trouwens, a propos andere merken, een vriend van me heeft al 12 jaar een IWC Ingenieur AMG editie in chunky titaan. Hij heeft na 10 jaar onafgebroken dragen gemerkt dat de krassen zichzelf redelijk helen bij onbehandeld titanium. Ervaring met andere merken is altijd een pre, wanneer je een materiaal bekijkt. Zelf vind ik Titanium, ook gecoat of andere legeringen, het prettigste materiaal om te dragen, ook omdat het zo lekker neutraal is van temperatuur.

Tot slot: Mocht je de Astron kopen en 'm als “zondags” horloge gebruiken, maak je dan geen zorgen om een kras of een buts. Ik vind dat wabi-sabi prima staat bij horloges, zo lang ze functioneel en qua glas/wijzerplaat volledig in orde zijn. Je karakter sluipt in het horloge. Ik zie dat niet als een verkeerd iets.

Veel succes met je overweging!

2 likes

Ik stoot mn titanium Hamilton elke week wel ergens tegen :joy: de kleine krasjes verdwijnen en de grote kleuren mee met de “ patina “

Het is ook nog hypoallergeen en oxideert niet van vocht door de uitstekende beschermlaag!

Een Astron is cool :+1: heb van de week de SSH123 nog gepast, top ding!

1 like

@Fate_Amenable_To_Change
Thanks voor de uitleg, ja hij gaat er gewoon komen hoor na het sparen. Maar dank voor het extra duwtje met de heldere uitleg. Ja het voegt inderdaad extra charme en karakter toe aan het horloge, wilde gewoon zeker weten dat het niet te ging zijn. Thanks in ieder geval en een zeer fijne zondag toegewenst :wink:

1 like

Ja dat is waar het draagt inderdaad bij aan de charme, ja ik vind seiko echt top. Ik heb bij men presage echt heel veel merken bekeken. Niet alleen de horloge’s maar ook de bedrijven zelf. En hoewel zwitserse ook heel mooie dingen maken vind ik het verhaal van dit japans bedrijf echt top! Daarom nu een astron en als eindbestemming een GS :grinning_face_with_smiling_eyes:. Fijne zondag :wink:

1 like

Dat is een mooie
:+1:
Is deze in Nederland verkrijgbaar ?

1 like