Vraagje horlogeband

Hallo,

Ik zou graag willen weten hoe ik erachter kom welke horlogeband ik bij een bepaald type kan monteren

Er van uitgaande dat er nog geen band omheen zit.

De band breedte opmeten dat snap ik dat is het breedste punt van de bandaanzetters toch? maar hoe weet ik dan hoe lang de band moet zijn?

Polsomtrek meten?

gegespen band? Hoe?

Stalen band zonder vlinder? Hoe?

Stalen band met vlinder sluiting? Hoe?

Ik zie toch een paar verschillen in de bandjes, vlinder sluiting, gesp sluiting, druk knop

Mijn fossil heeft een vlinder sluiting volgens mij, noemt men dit zo?

ik ken de namen nog niet goed, maar die gaat dus dubbel op de horloge band. Moet ik dat dan meetellen in mm? Of juist in gesloten opmeten?

Maar nogmaals er ook van uit gaande dat er nog geen band inzit.

Ik hoor het graag. Zal wel iets simpels zijn nietwaar?

Lug to lug van je horloge meten voor breedte van de band, oftewel tussen het ene pootje van je horloge tot het andere pootje. Tenzij je polsen als bovenarmen zijn, zal een stalen band niet te kort zijn. Zelf schakels tussenuit halen of laten doen om op maat te krijgen.

Ja ok. Maar hoe bepaal ik dan de lengte? Band breedte is het probleem niet.

Of is het zo dat elke band breedte zelf al een standaard lengte heeft? Lijkt me sterk. Er zullen wel kortere en langere zijn.?!

Ik moet niet een te lange leren band bijvoorbeeldzeker niet als die rond om al mooi gestikt is. Ik wil niet knippen.

Vroeger misschien bij die grijpkast horloges deed ik wel eens knippen maar ik koop geen grijp kaart horloges meer. :grin:

Maar het hoeft toch niet te zijn, het extreme geval, dat een Seiko klokje ook een Seiko bandje moet?

23mm horloge bandjes zijn wel lastig te vinden. Ze behoren ook niet tot de standaard van bijvoorbeeld: 18-20-22-24mm

Hoe groot zijn je polsen?

P1020686

Meeste horlogebandjes hebben een standaard lengte die bij bijna iedereen past. Sommige merken bieden daarnaast nog korte of langere bandjes aan maar dan staat op de website voor welke polsomtrekken ze geschikt zijn.

Bijv Barton schrijft dit over standaard en long:

The ‘standard’ length (10") generally fits wrists from 5" to 7 1/2" in circumference and is available in widths of 18mm, 20mm and 22mm. The ‘long’ version (11") generally fits wrists from 6" to 8 1/2" and is available in 20mm, 22mm and 24mm widths. Those with wrists under 7" typically prefer the ‘standard’ length band and those with wrists over 7 1/4" typically prefer the ‘long’ band.

Waar zoek je? Bij de juwelier in het dorp is er waarschijnlijk sowieso weinig aanbod. Online is er heel veel aanbod en zijn er ook bandjes van 23mm te vinden (ok, wel minder dan van 22mm. 20, 22mm zijn toch de meest voorkomende maten)

Wat voorbeelden:
https://www.horlogebanden.com/search.php?mode=search&afurl=Y&afv0=Breedte&afv0_0=23+mm&keep_https=yes


Een richtlijn

2 likes

Richtlijnen zijn redelijk nutteloos. Passen is de enige juiste methode.

Naast de omtrek is ook de polsvorm belangrijk.

Mijn linkerpols heeft een omtrek van 18,9cm, en de ideale bandenmaat is 85/120, waarbij dit ook nog eens afhankelijk is van de dikte van de band. Bij een plattere band is dit bij mij bv 82/118

En inderdaad; voor de perfecte pasvorm is maatwerk nodig.

Mijn favoriete adres waar ik inmiddels al een paar banden van heb binnengekregen is ABP Paris. Deze werken erg nauwkeurig.
Voor een budget optie raad ik Ko aan. Prima banden voor een prima prijs.

Ondergoed ook als je aan de diarree bent.

Daarnaast ook de afmetingen van het horloge

Waarheid

Eens, maar dat was niet de directe vraag van de ts.

2 likes

Mijn pols is 18,6mm. Dus redelijk overeen met jou. :+1:

Dank voor je antwoord

Dat zijn misschien wel de kleinste polsen ter wereld. :crazy_face:

1 like

Haha, ja inderdaad. Sorry dat moest natuurlijk centimeters zijn.:rofl::rofl: Scherp!

1 like

Vandaag wel weer mijn fossil opgehaald. Volgens de horloge maker is de watch niet meer te reanimeren. Er zat roest in, paar wijzers afgebroken en nog wat dingetjes wat ik niet had gezien zonder loep. Mijn bril was niet sterk genoeg.

Dus dat was dan dik 25 jaar aan herinneringen. Ik probeer een donor horloge te vinden en dan zelf aan de slag gaan.

Helaas is mijn budget nu ff op want ik heb straks 4 kipjes geadopteerd die naar de slacht zouden gaan en dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik zag ze al bungelen aan de band. Zijn nog jonge kuif hoentjes/ hennen maar wat het allemaal kost zeg om een paar kippen te houden… Maar ja ik voel me wel goed erbij!

Ze zijn nog wat schuw maar hebben al wel uit mijn hand gegeten. Tja ik hou nu eenmaal meer van dieren dan van mensen. Ik ben een grote dieren vriend. That’s a statement!!

Dieren zijn t.o.v. mensen veel eerlijker…