Ik heb een DIY project waarover ik een vraagje heb.
Dit is het eerste horloge dat ik in elkaar probeer te zetten van losse onderdelen.
Het uurwerk wat ik heb besteld kwam binnen met wijzers er op, toen ik deze er af wilde halen met een wijzer-verwijderaar kwam het tandwiel waar de wijzers opzaten ook mee…
Is dit op te lossen of kan ik het uurwerk afschrijven?
Zo ja, hoe krijg ik het tandwiel er weer op en de wijzers er af?
Als ik het goed zie op mijn telefoon heb je het urenwiel los getrokken in plaats van de wijzers.
Als je de wijzers daar vanaf haalt is er niks aan de hand, dat urenwiel ligt er los op dus die kun je zo terugplaatsen.
Niet alleen het urenwiel maar ook de minutenpijp is er mee afgegaan. Deze zou iets meer weerstand hebben moeten opleveren. Beide wijzers kunnen er afgenomen worden door het urenwiel even vast te houden met een pincet en dan de wijzertrekker te gebruiken.
Neem voldoende foto’s t.b.v. het in elkaar zetten.
De afgetrokken minuutpijp is zo niet terug te plaatsen, moet even het hele datumgedeelte los.
De minuutpijp zit strak geklemd tussen de 2 spaken, met een beetje handigheid is deze er wel weer terug tussen te krijgen.
De schroefjes (pijlen) losnemen. De bovenste is vrij eenvoudig.
Als je de bovenste kloof hebt weggenomen, het messing tussenwiel er af.
Wellicht kun je nu het wiel met de twee spaken al wegnemen., dat zou mooi zijn.
De onderste vraagt wat aandacht, Er zit een veertje onder voor de borghevel van de datumring. Het dubbelwieltje boven de schroef zit geschoven op de kloof. Als je deze kloof wegneemt kun je het bewuste wiel zo wegpakken. Daarna moet je de pijp waar de minutenwijzer op zit, de wijzer er af nemen. De onderzijde van deze pijp heeft een (ring) uitsparing, dat moet tussen de 2 spaken aangebracht worden.
Controleren of het goed vast zit en recht staat.
Ik denk dat dat inderdaad verstandig is, demonteren en monteren kan op zich wel maar bij het monteren van de minuutpijp is het ook zaak dat deze de juiste wijzerklemming heeft.