Hallo,
Ik heb een gouden zodiac horloge van mijn oma die ze op haar 12jr voor haar plechtige communie van haar oudere zus gekregen heeft. Dat was in 1945.
Iemand die het horloge herkent en iets meer info kan geven?
X
Hallo,
Ik heb een gouden zodiac horloge van mijn oma die ze op haar 12jr voor haar plechtige communie van haar oudere zus gekregen heeft. Dat was in 1945.
Iemand die het horloge herkent en iets meer info kan geven?
X
Beste An,
Vermoedelijk geen goud maar verguld. Beurt laten geven en dragen, Zodiac is een goed uurwerk.
Hoi An,
Wat mijn voorganger al zegt, hoogst waarschijnlijk een verguld horloge.
Er werd vroeger bij de meeste fabrikanten niet zoveel bijgehouden over de modellen die ze uitbrachten, enkele uitzonderingen daar gelaten. Veel informatie zul je daarom niet vinden ook al omdat dames horloges niet echt verzamel waardig zijn, maw er zijn niet veel verzamelaars.dus is veel informatie verloren gegaan.
Zodiac was op zich een goede fabrikant dus er zal wel een goed uurwerkje in het horloge zitten, je zou het een service beurtje kunnen laten geven bij een uurwerkhersteller (dus geen juwelier want die brengt ze meestal ook naar een uurwerkhersteller en dat mag je dan ook betalen…) je kunt dan ook meteen even laten checken op goudmerktekentjes.
Voor de rest zou ik hem dan dragen of koesteren ter nagedachtenis aan je oma.
Succes!
Bedankt voor jullie reacties!
Maar wat bedoelen jullie precies met een servicebeurt?
De horloge werkt nog perfect en ik draag ze vaak (uit sentiment) sinds ik ze gekregen heb als 10 jarig meisje bij het overlijden van mn oma (ondertussen ook weer 26jr geleden). Ik heb alleen nooit de achtergrond ervan geweten behalve het beeld dat ik heb van mn oma die ze altijd om had, tot vorig weekend mijn moeder me wees op het feit dat ze al meer dan 70 jaar oud was en het communiecadeau verhaal naar boven kwam
X
Graag gedaan!
Net als bij een automotor zitten er allerlei bewegende delen in een horloge die gesmeerd moeten blijven omdat ze anders onherstelbaar kunnen slijten. Zeker bij een oud horloge zou dat zonde zijn omdat er geen onderdelen meer te verkrijgen zijn. Na verloop van tijd verliezen de smeermiddelen hun smerende werking ook omdat er wat slijt vuil door wordt opgenomen waardoor het slijtage proces kan versnellen. Een horloge kan prima lopen maar zonder goede smering en/of vuil kan het uurwerkje onherstelbaar beschadigd raken vandaar dat wordt geadviseerd het eens in de 5 tot 10 jaar (afhankelijk van het dragen en de kwaliteit van de gebruikte smeermiddelen) te laten reinigen en opnieuw van olie te laten voorzien.
Hopelijk is het zo duidelijk?
Mvg
Heel duidelijk… Ga ik dus zeker laten doen dan… Dank je!
Laatste vraagje… Op het slotje van het bandje staan 3 lijntjes gegraveerd, moeilijk leesbaar en foto is nog onduidelijker, maar eerste lijntje staat Z. R. O. Volgende lijntje iets kleiner, begint met PLOWER
Iemand die zoiets bekend voor komt?
Grtjs x
Dat zijn imho fabrieksnaam en model van het bandje…
An,
Pl.Or; plaque D’or of in beter Nederlands verguld. Het onderste deel kan ik niet goed ontcijferen maar zou inderdaad het merk kunnen zijn.
Koester het horloge en daarmee ook de herinneringen.
ZRC is een horlogemerk toch? Kan het bandje dus vandaan komen.
ZUCCOLO ROCHET is een merk van horloges en banden, afgekort ZRC.
Interessant. Leuk aandenken! Mijn vader vertelde mij ooit dat als de achterzijde van een horloge van goud is, het een “gouden” horloge betreft. In jouw geval is de achterkant blinkend staal.
Uiteraard weet ik dat er tegenwoordig (en vroeger ook) al nep te koop is, maar daar heb ik het even niet over.
Klopt de stelling dat de achterkant van goud moet zijn om te spreken van een gouden horloge?
Ja klopt. Een gouden kast heeft ook altijd een gouden bodem. Bij wit goud moeilijker voor een leek te zien.
Ik moet toegeven dat het zeldzaam is maar ik heb toch echt al meerdere keren een gouden horloge gezien met een stalen caseback, dus het bestaat wel degelijk.
Andersom is een goudkleurige caseback ook geen garantie voor een gouden horloge, bij Gold Filled kasten is de achterkant namelijk ook gewoon meegenomen.
Nog nooit een gouden kast met stalen bodem gezien. Goldcap is iets anders , is geen gouden kast.
Ik wel !
Zeer raar.