Ik heb een klassiek fliegermodel van Zeno gekocht, welke hopelijk volgende week binnenkomt :D.
Nu zit daar een uurwerk in waar ik niet mee bekend ben t.w. AS 1783 :S. Wie kan mij hier iets over vertellen?
Ik ben met name nieuwsgierig m.b.t. de datumverstelling. Ik heb nl. begrepen dat dit niet d.m.v. de “standaard” 1e-klik=datum / 2e-klik=tijd kan, maar dat ik dit enkel d.m.v. het draaien van de wijzers kan verzetten.
Nu heb ik zo’n soort datumverstelling eens gehad met een Vostok, maar dat verliep naar verloop van tijd niet meer soepel :(. Dus als iemand tips heeft graag!
(als ik 'm binnen heb, zal ik natuurlijk wat eigen foto’s posten)
Is inderdaad geen snelverzet. Maar als de datum verspringt om 24:00 draai je de wijzers terug tot 21:00, en dan weer naar 24:00. Je kan uiteraard ook gewoon 24 uur verderdraaien maar dan duurt het langer
dat lijkt me wel klote ik heb sommige klokjes liggen die best een tijd niet gedragen worden dan heb je er best een hoop tijd voor nodig om het goed te zetten
Ten eerste, Lencoth en Marco bedankt voor de info (tu)
Ik vind het op zich niet erg om 'm heen en weer te draaien, dat moest ik met de Vostok ook doen, alleen werd die op den duur nogal “stroef”. Heeft dat dan meer met het merk Vostok te maken, of moet ik dat ook bij de Zeno verwachten?
De smering en kwaliteit zal daarbij ook een rol spelen.
A.Schild is best goed, maar niet modern, waarschijnlijk NOS uurwerkjes.
Als je bedenkt dat ze ook in de Blancpain FF zijn gebruikt weet je in elk geval dat ze niet slecht zijn.
Dat “stroef” worden bij het datumstellen heeft te maken met het feit dat de wrijving tussen de minuutpijp en de minuten-as door het snel heen en weer draaien sterk verhoogt.
Daardoor worden deze onderdelen warm, zetten uit en lopen bijgevolg stroever.
Dat geldt evt. ook voor het onderliggende tussen-rad.
Het is een soort primitieve mechanische “slipkoppeling” met héél strakke toleranties die erg beïnvloed wordt door de gebruikte olie. Bij een goed gesmeerd horloge merk je er vrijwel niks van.
Als de wrijving te groot wordt dan moet de koppeling opnieuw gesmeerd worden (en best ook meteen de rest van het horloge geolied).
Kan gebeuren bij elk horloge waar de datumstelling op deze manier gaat en waar de smeerstof “uitgewerkt” is.
Heeft dus absoluut niks met het merk te maken, enkel met de gebruikte olie of het gebrek aan service. (heb het onlangs gehad bij een drietal oude Eta’s. Een likje olie op de juiste plaats(en) deed wonderen).
Je kan deze stroefheid enigszins vermijden (uitstellen) door de beweging redelijk traag uit te voeren.
Dat “stroef” worden bij het datumstellen heeft te
maken met het feit dat de wrijving tussen de
minuutpijp en de minuten-as door het snel heen en
weer draaien sterk verhoogt.
Daardoor worden deze onderdelen warm, zetten uit
en lopen bijgevolg stroever.
Dat geldt evt. ook voor het onderliggende
tussen-rad.
Het is een soort primitieve mechanische
"slipkoppeling" met héél strakke toleranties die
erg beïnvloed wordt door de gebruikte olie. Bij
een goed gesmeerd horloge merk je er vrijwel niks
van.
Als de wrijving te groot wordt dan moet de
koppeling opnieuw gesmeerd worden (en best ook
meteen de rest van het horloge geolied).
Kan gebeuren bij elk horloge waar de datumstelling
op deze manier gaat en waar de smeerstof
"uitgewerkt" is.
Heeft dus absoluut niks met het merk te maken,
enkel met de gebruikte olie of het gebrek aan
service. (heb het onlangs gehad bij een drietal
oude Eta’s. Een likje olie op de juiste plaats(en)
deed wonderen).
Je kan deze stroefheid enigszins vermijden
(uitstellen) door de beweging redelijk traag uit
te voeren.