Weet iemand van jullie hoe ik bij onderstaande Longines Ultra Chron de kroon en stem moet losmaken? Ik wil nl mijn losgekomen secondewijzer graag weer vastmaken. Maar ik krijg het uurwerk op dit moment niet uit de kast.
Dat is toch echt de push-tirette. 99.8% zeker. Je drukt waarschijnlijk net niet diep genoeg. Heb ik vaak bij kwartswerkjes, uiteindelijk lukt het altijd. Puntiger tooltje gebruiken wellicht…?
Blijf voorzichtig, net TE diep drukken en de hebel ligt uit het liggend opwindrad. Dan heb je er een fikse klus bij.
Toch wel. Dat vind ik fijn hier. Ik ben dan wel een handige jongen, maar ik ga toch liever met iets meer zekerheid of info aan de slag. Maar lichtjes harder duwen op de push tirette was wat er moest gebeuren. Ik blij, want ik heb mijn ultra chron terug.
En bedankt, ik vind hem in combinatie met die originele mesh wel het einde.
Ik heb overigens nog een Longines Ultronic met wat opknapwerk. Hiervoor zoek ik een originele kroon met stem of een waardig alternatief. Wat er nu opstaat lijkt wel brons of koper te zijn, dat vreselijk roestig aanvoelt. Ook is de 14k witgouden bezel danig gesleten. Deze wou ik op termijn terug laten rhodineren.
Is het overigens aan te raden om bij een stemvork uurwerk zelf de kroon te vervangen? Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat eerst bepaalde onderdelen moeten worden gedemonteerd om schade aan het uurwerk te voorkomen… en ik ben maar een handige liefhebber, meer ook niet.
Ik zou eerst goed informeren voordat je dat laat doen. Meestal willen die “elektroplaters” eerst de oude laag verwijderen en de boel polijsten voordat ze een nieuwe laag aanbrengen. Zeker bij zo’n fluted bezel levert dat meestal een desastreus resultaat op.
Ik zou het zo laten, ziet er toch helemaal niet verkeerd uit?
Daar heb je misschien wel gelijk in. Het stoort me niet echt, zeker niet in vergelijking met het gedrocht van een kroon dat erop zit, dus misschien moet ik me enkel focussen daarop.
Ik heb verder geen ervaring met sleutelen aan stemvork uurwerken, maar ik zou het vreemd vinden dat het verwijderen van de stift schade aan het uurwerk zou kunnen veroorzaken. Misschien is het goed om de batterij er eerst even uit te halen.