Vraagje aan jullie kenners; vandaag met geluk mijn horloge niet verloren. Springbar weg en dankzij nato band hing hij nog wel aan mijn pols.
Heb wel een heel bescheiden verzameling. Een Hamilton Khaki automatic titanium (far cry) overgenomen van een symphatiek forumlid en een Seiko BFK yellow……maar, ben er aan gehecht en wil ze niet kwijt. Tot zover het intro ;-).
Nu wil ik voor mijn Seiko ook een nato aanschaffen, en MN straps is wel héél mooi. Maarrrrr, ik zag dat de band middels een soort van haakbevestiging om je pols gaat. Vraag is nu, hoe functioneert dat in de dagelijkse praktijk? Ik draag mijn horloge ook bij klussen, zwemmen en andere best wel actieve bezigheden. Springt zo’n haaksysteem niet los?
Neen. Je kan hem net zo strak instellen als je zelf wilt, door de trim waar je het haakje aanhaakt te verschuiven. Bij mij is die nog nooit losgekomen.
MN is geen NATO en flexibel, waardoor bij een strakke band ook niet je spring bar (what’s in a name) door de de kamer vliegt. Af en toe preventief een kwalitatieve spring bar vernieuwen kan ook helpen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de haak niet losschiet. De band is af te stellen (zoals hierboven ook al gezegd) en de haak is vrij lang en komt dus niet snel los.
Ik draag al jaren diverse horloges (Seiko 300m tuna, 1000m tuna, Alpinist, Bulova Snorkel, Citizen ecozilla 1000m etc) op MN straps, en geen enkel probleem.
De banden zijn stevig genoeg om een redelijk zwaar (100+ gram in de kop) op de plek te houden, en ik heb nog geen loslatende haakjes meegemaakt.
De Seiko 2,5mm springbars voor de duikers zijn goed voor minimaal 20 kilo trekkracht, dus ook dat komt goed.
En een fototje van hoe zo’n MN strap nou eigenlijk op een horloge zit:
Voor het losschieten zou ik niet bang zijn. De goedkopere varianten hier nog nooit losgeschoten. De MN straps zijn wel behoorlijk duurder; is de kwaliteit ook zo veel malen beter?
En moest de haak al losschieten, wat niet gebeurt, dan valt het horloge ook niet vanzelf van je pols omdat de omtrek van het bandje kleiner is dan de omtrek van je hand.
Zelf ben ik meer gecharmeerd door de bandjes van The Watch Steward. Die dragen mooier om de pols.
Nadeel is dat ze niet de zekerheid geven van een Nato/MN-strap bij falen van de springbar.