Vraagje om ernst in te schatten scheve datum weergave

Hallo,

Ik kan een Omega Aqua Terra quartz (1st model, geen Teack dial) overkopen, maar het cijfer in het datumvenster staat iets wat uit lijn.
Je kan net het zwart zien van het volgende cijfer.
Het uur staat rond 6 of 18 u, dus niet op een moment dat de datumschijf nog in beweging is.

Het gaat om een Quartz.
Ik kan niet inschatten of dit een aanwijzing is voor een serieus probleem en wat de herstelkosten zouden bedragen.

Wat kost trouwens een volledig onderhoud bij Omega op een quartz horloge?

mvg

Kurt

Staat de datumring scheef, of is de wijzerplaat verdraaid?..
als de datumring scheef staat… dan zou het kunnen dat het stelmechaniek beschadigd is… zoals velen weten moet je de datum bij veel uurwerken niet verstellen na half 10 'savonds en half 2 'snachts… als dit wel is gebeurd, en het uurwerk is daar niet op berekend… dan kan het datumverstelrad vervormd zijn… en mogelijk één of meerdere tanden van de datumring…

mijn eerste gok is dus… datumverstelrad en datumring mogelijk laten vervangen… als onderdelen voorhanden zijn is dat een relatief eenvoudig klusje…

Dus eerst nagaan of de wijzerplaat recht gemonteerd is.

Prima idee, had hier niet direct aan gedacht.

Nog nooit van gehoord ! leuke info !

Arie Kabaalstra Schreef:

Staat de datumring scheef, of is de wijzerplaat
verdraaid?..
als de datumring scheef staat… dan zou het kunnen
dat het stelmechaniek beschadigd is… zoals velen
weten moet je de datum bij veel uurwerken niet
verstellen na half 10 'savonds en half 2
’snachts… als dit wel is gebeurd, en het uurwerk
is daar niet op berekend… dan kan het
datumverstelrad vervormd zijn… en mogelijk één of
meerdere tanden van de datumring…

mijn eerste gok is dus… datumverstelrad en
datumring mogelijk laten vervangen… als
onderdelen voorhanden zijn is dat een relatief
eenvoudig klusje…

als de wijzerplaatpootjes zijn gebroken… dan zou een wijzerplaat kunnen verdraaien… Ik heb dat in één van mijn horloges ook gehad… omdat die geen wijzerplaat pootjes had… verschoven omdat ik een te korte pen in de houderring had geplaatst… die was eruit gezakt… nieuwe pen…problem solved… :slight_smile:

een “Frankenwatch” met een re-dial zou ook zomaar zo kunnen zijn… als de wijzerplaatpootjes niet passen… en ze hebben de wijzerplaat met slechte plakkers, of gewoon los op het uurwerk liggen. dan kan ie zomaar verdraaien…

Gooi eens een foto op van dat horloge?..

Arie Kabaalstra Schreef:

als de wijzerplaatpootjes zijn gebroken… dan zou
een wijzerplaat kunnen verdraaien.

Hoeft niet perse afgebroken te zijn. Bij mij waren ze (gelukkig) alleen een tikkeltje verbogen. Dacht eerst dat de secondewijzer niet helemaal goed uitgelijnd was.