Vraagje over betrouwbaarheid van het merk "charlie Paris"

Dag allemaal,
Ik ben opzoek naar een mooie klassieke skeleton horloge en toen kwam ik het merk “charlie” tegen. Ik vind niet erg veel reviews over het merk en persoonlijk kende ik het niet.
Ik vroeg me dus af of iemand hiermee bekend is en of dit degelijke horloges zijn?
Ik vind het in ieder geval een pracht van een horloge!

Het lijkt een plakmerk, wat op zich weer niets zegt over de degelijkheid.

Je kunt er absoluut over debatteren maar in mijn ogen gaan “klassiek” en “skeleton” niet samen. De goedkopere skeletons zijn vaak esthetisch wat minder (het skeleton gedeelte doel ik dan op) en ervaring leert dat men vaker in het begin van de hobby skeletons koopt en daar later spijt van heeft.

Aan de andere kant vind ik dit voor het geld dan wel weer een heel mooi maatje (40mm en 46lug to lug).

6 likes

“”

ASSEMBLED IN FRANCE WITH CARE

It is important to us to act locally, which is why our watches are assembled by hand in our workshop in Paris.

‘’’

Ik krijg altijd kriebels van dit soort marketing teksten.

Vindt het een hoog Chinees gehalte hebben.

€ 449.

It’s a NO for me.

1 like

Dit betekent doorgaans louter Chinese onderdelen die in Frankrijk in elkaar worden gezet. Ik denk dat je dan beter af bent met een vergelijkbaar Chinees horloge van ca. 150-250 euro.

5 likes

:point_up_2: dit. Niks Frans aan, behalve dat Jean-Gérard aan de lopende band de premade dingen uit de Chinese doos haalt, in de evengoed Chinese kast zet, en dichtklikt.

Inderdaad. Liefst eentje die niét pretendeert van “Europees” te zijn. Alsof dat überhaupt nog veel zegt. En Parijs is voor horloges even indrukwekkend als Woensel voor internationale mode, zeg maar. :slightly_smiling_face:

4 likes

Ze hebben in ieder geval flink werk gemaakt van de digitale Render, want daarop ziet het horloge er inderdaad goed uit. Ik snap waarom je er een oogje op hebt.

De realiteit leert echter dat het soort kwalitatief hoogwaardig materiaal en niveau van afwerking dat gewenst is bij een horloge als dit, voor dit bedrag simpelweg niet gerealiseerd kan worden. In het ‘eggie’ vrees ik dan ook dat dit horloge tegenvalt en wanneer je het eenmaal naast een kwalitatief hoogwaardig uurwerk hebt gezien, je spoedig op zoek gaat naar je retourbon. Anderzijds moet je natuurlijk ergens de hobby beginnen en is het lastig jezelf niet te vergrijpen aan wat haute cuisine horlogerie lijkt te zijn voor happy meal prijzen.

Ik zou mijn pijlen richten op iets minder gecompliceerd aandoende uurwerken die in de horlogewereld bekend staan als betaalbare huzarenstukjes en van daaruit rustig doorwerken totdat dit type horloge met de juiste afwerking in zicht komt. Op termijn heb je daar denk ik het meeste plezier van.

Succes met je keuze!

1 like

Titel van TS gaat over betrouwbaarheid. Het horloge heeft -als ik het goed gezien heb- een Miyota 82S7 uurwerkje (82S7 Standard Automatic|Movements|MIYOTA MOVEMENT). Niks mis mee kwa betrouwbaarheid. Gemiddeld te krijgen voor rond de €60,-. Het glas is Saffier, vanuit betrouwbaarheid gezien, degelijk en aardig krasvast.
Is het horloge zijn geld waard….wie zal het zeggen. Als TS hem geweldig vindt en dit mooi binnen budget past? Waar het ding in elkaar gezet is maakt uiteindelijk niets uit. Vakmensen en knoeipotten zijn niet aan 1 locatie gebonden die heb je overal.

3 likes

Bedankt allemaal voor jullie reactie! Het is duidelijk geen goede eerste aankoop… In sept ga ik op reis naar Zuid-Korea en Japan, dus het plan is dan om in Japan mijn collectie te beginnen met een mooie seiko :+1:

10 likes

Dat is toch tof! Een Seiko uit Japan. Door jezelf gekocht in Japan. 10/10! Veel plezier met het kiezen.

3 likes

Top idee, een Seiko in Japan kopen, dat is de droom van heel wat mensen hier! Er zijn speciale JDM (Japan domestic market) modellen, die alleen in Japan te koop zijn. of via het net natuurlijk. Vaak prachtige horloges voor een goede prijs.

2 likes

Typisch om specifiek dit merk zo door de mangel te halen. Als je ze nou betrapt op leugens, a la, maar marketing is basically niks anders dan nèt even die rooskleurige draai aan de realiteit geven. Ik kan geen merk noemen dat hier op het forum serieus wordt genomen dat dat niet doet - Zwitsers, Japans, nieuw, oud, etc.

Ik heb verder niet speciaal iets met of tegen het merk, geen ervaring mee ook. Ik ben het model Concordia wel eens tegengekomen en die vond ik best te pruimen. Mijn grootste bedenking is nog bij het woordje ‘Paris’ op de wijzerplaat; het is in mijn optiek al een tijdje geleden dat dat die stad iets aspirationeels vertegenwoordigde. Maar goed, als assemblage daar plaatsvindt…

Ik heb er nog nooit van gehoord…doe jezelf een plezier en koop die Seiko.

3 likes

Dat is wel een hele mooie manier om je eerste serieuze aankoop te doen. Succes met het maken van een keuze!

1 like

Wat vind je hier van?

Of deze.

Goeie prijs, leuk merk.

Ja ik snap dat ook niet helemaal. Hebben gewoon een winkel in Parijs en assembleren daar ook de horloges en dat al 10 jaar. Of je het mooi vind is een tweede maar die Concordia is idd een leuk model. Maar goed Frans merk dus net als Baltic, March Lab, Merci en Serica die ook vanuit Parijs opereren.

Kan je niks anders zeggen dan dit: je koop dit Franse horloge, voor -+€450.

Als je deze ooit wilt verkopen mag je blij zijn als je er €50 voor krijgt.

Pas deze denk wijzen toe aan al je horloge aankopen, de merken die geen %90 afschrijving hebben zijn merken die je kan respecteren en in overweging kan nemen om aan te schaffen.

Hoe mooi het er allemaal ook uitziet of wordt voorgelegd, omdat er een prijskaartje aanhangt van €450, betekend niet dat het kwaliteit is.