een kort vraagje over blasten van een klokje. Moet het glas eruit als je een klokje wilt beadblasten? Of kun je dit maskeren door er bijvoorbeeld een plaatje kunststof op te plakken? Moet het uurwerk er ook uit? (niet dat dat een groot probleem is trouwens).
vriendje van me heeft een straalkabine en ik heb eigenlijk wel zin om even te gaan spelen…
Ben geen expert maar boeren verstand zegt mij dat het onmogelijk is het glaasje zo exact af te plakken bovendien denk ik ook niet dat deze de druk zou weerstaan. Succes, leuk project!
er bestaat speciaal tape voor dat straal je niet stuk
bij de meeste kasten is de druk in te stellen tussen de 0 en 5 a 6 bar
de straal breedte ligt aan je nozzel die je gebruikt
Ik straal met glasparels, het hardlex is daartegen bestand.
Ik heb ook aluminiumoxide. Dat straal zo heftig, daarbij verdwijnt zelfs het serienummer. Dan moet je het glas echt goed afplakken.
Uurwerk kan blijven zitten, tenzij je niet helemaal bij de kroon kan, die kun je natuurlijk niet even rond draaien (als het een schroefkroon is).
Als je een bezel hebt: die moet eraf, en de rubber ring die erin zit moet eruit.
En het staal waar de bezel op draait moet je ook afplakken, want anders draai je later je rubber naar zijn grootje.
die kast waar ik in straalde was voorzien van aluminiumoxide.
daar moest iedere week een nieuw raampje in. met metaal had ik de druk onder de 2 bar ivm ronde hoeken stralen wat je niet wil
Heb net even gevraagd, en de cabine waar het om gaat maakt gebruik van glasparels. Komt misschien wel omdat er geregeld aluminum onderdelen gestraald worden.
Het horloge is voorzien van gehard meneraalglas, even op een sloper kijken hoe dat zich houdt…
Blasten is leuk (en makkelijk). Heb bewust de druk een beetje laag gezet om niet meteen te wild te beginnen. Allereerst getest op een sloopklokje op het glas ertegen kan, en hoe “hard” het eigelijk gaat. Viel me reuze mee, het is goed te controleren. Vervolgens met mijn NY004x verder gegaan. Bezel eraf en toch het glas afgeplakt, vooral om de tip van Robbie, dat anders de bezel weleens erg stroef zou kunnen gaan.Dat wil ik niet.
Nadat ik het klokje gestraald had verder gegaan met de bezel, waarbij ik deze vooral van de “zijkant” heb aangestraald in de hoop dat ik daarmee de de text niet van de bezel afblaas. En dat is prima gelukt. Het hele klokje heeft een mooie doffe satijnfinish en vooral de zijkanten van de kast (die origineel gepolijst zijn) zijn erg mooi geworden.
Als laatste de ringen van het bandje gestraald, als finishing touch zeg maar.
Zie hier een paar fotootjes (sorry voor iPhone kwaliteit, zal van de week de spiegelreflex tevoorschijn halen ).
netjes toch mooi gelukt, AR coating wordt ik niet vrolijk van is leuk als je je horloge niet gebruikt. Ziet er na een dagje om de pols zo goor uit vol vlekken enzo
netjes toch mooi gelukt, AR coating wordt ik niet
vrolijk van is leuk als je je horloge niet
gebruikt. Ziet er na een dagje om de pols zo goor
uit vol vlekken enzo
Nooit last van gehad …
Ik heb hier twee Breitlings liggen met een gebold, dubbelzijdig AR saffier. Nog nooit echt vlekken op gehad. Je ziet vettige handen amper, zeker tegenover een vlak mineraal.
Hardlex heeft daar ook wat last mee, maar ik vind het erg moeilijk om te krassen.
Sinds 18 januari dit jaar nog niet van mijn pols geweest, bijna niet.
Elke dag aan, nooit stilgevallen (zonder watchwinder). Ook tijdens mijn slaap.