Vraagje over COSC

Daar heb je waarschijnlijk gelijk, cosc is misschien geen champagne, maar voor Zwitserse horloges geldt wel degelijk dat die geen chronometer op de wijzerplaat mogen zetten als het niet door cosc getest is

2 likes

Het woord chronometer is door een Britse meneer, Jeremy Thacker geheten, zo rond 1714 gepopulariseerd, terwijl John Harrison rond 1730 de eerste Marine chronometer uit heeft gevonden.

De Zwitsers hebben dus geen patent op het woord chronometer. Sterker nog, het is gewoon oud Grieks voor “tijdmeter”. Dat past mooi in het classicisme van die tijd.

In mijn optiek mag iedereen die een tijdmeter produceert die binnen de standaarden van de Longitude act zoals die door het Britse parlement in 1714 geformuleerd was.

Kortom, een horloge wat tijdens een zeereis van zes weken niet meer dan 15 seconden afwijkt. John Harrison’s H4 Chronometer deed 5 seconden in zes weken, en sleepte de 20.000 pond in de wacht.

Een modern mechanisch horloge wat volgens COSC standaard loopt is helaas niet accuraat genoeg om zich een chronometer te noemen volgens de Longitude act.

Daarom zijn deckwatches uitgevonden. Die werden dagelijks gelijk gezet met de scheepschronometer.

En high accuracy quartz. En GPS synchronisatie. Want de COSC standaard voor mechanische horloges is hooguit accuraat genoeg voor de conducteur. Dat is een beetje een farce.

6 likes

Chronometers werden vooral nationaal gecertificeerd.
Zwitserse horloges m.n. bij het COSC, al is dat niet verplicht en bestaan er uitzonderingen.

Dus Junghans in Duitsland bij daartoe aangewezen locaties.
Lip in Frankrijk in Besançon (let wel: daar is het observatorium en - niet toevallig - de Lip fabriek).
Ook Omega liet horloge-uurwerken in Besançon certificeren (de Marine chronometer).

Dan is er ook nog een bijzonderheidje: de Rolex Kew uurwerken zijn bij het Kew observatory in Engeland gecertificeerd.

Bovenstaande quote is dus niet juist.
Een uurwerk (alleen het uurwerk wordt, niet gekast, getest) moet gecertificeerd zijn door een daartoe nationaal erkende instelling. Dat hoeft niet COSC te zijn.

COSC test enkel Zwitserse uurwerken, andere instellingen zijn niet zo moeilijk.

Het certificaat wordt verstrekt aan de uurwerkfabrikant.
Die kan verkiezen om het al dan niet aan de koper af te geven.

4 likes

Het is net alsof de Zwitsers hun nationale testcentrum gebruiken als marketing tool om meer Zwitserse horloges te verkopen, terwijl andere certificerings-organisaties voornamelijk testen en certificeren. Als je het zo beschrijft. :rofl::+1:t2::+1:t2:

3 likes

Yep, een extra aankoopargument voor de potentiële klant.

1 like

Ik dacht gewoon even een domme vraag te stellen, maar van de antwoorden heb ik veel geleerd. Hartelijk dank voor alle uitgebreide reacties!

2 likes

Begrijp ik dit verkeerd? Er staat geen chronometer op het horloge en er is geen cosc cert en toch is het een chronometer en gecertificeerd?

1 like

Geen chronometer op wijzerplaat, wel certificaat op papier:

Geen chronometer op wijzerplaat, geen certificaat op papier:

3 likes

Wel op de wijzerplaat en een uitleg in het garantieboekje, maar geen certificaat…

2 likes

Ah ok. De masterchronometer certified by metas. Bij mijn seamasters zit een pasje… Zit dat hier niet bij?

1 like

Ze worden eerst COSC getest (alleen uurwerk) en daarna nog METAS (in de kast). Pasje zit erbij maar geen cosc papiertje wat wel verzorgd kan worden door Omega voor 100 chf.

Was nummer 4 nog vergeten, geen chronometer tekst en geen certificaat;

3 likes

Top, nu snap ik je helemaal.:+1:

2 likes