Mag een horloge de aanduiding COSC dragen (bijv. “Merk-Type-Automatic-COSC”) als er “Chonometer” op de plaat staat en er misschien ook een labeltje aan hangt met “Chronometer Certified”, maar er geen officieel COSC certificaat bij is?
Vast wel
Ja, ik heb bij 2 van mijn 3 cosc horloges geen certificaat, op 2 staat er ook geen chronometer op de wijzerplaat.
Bij Omega kost dat 100 chf.
Ja, dat mag.
En de vraag andersom gesteld: mag er alleen “Chronometer” op der plaat staan als het (in ieder geval in nieuwstaat) aan de COSC-eisen voldoet?
Ik zeg ja.
Volgens mij mag er alleen chronometer op de wijzerplaat staan als hij ook getest is door het officiële zwitserse testinstituut (Contrôle Officiel Suisse de Chronomètres)
Daar kun je een certificaat van krijgen, dat hoeft niet.
Ik heb bijvoorbeeld een Junghans Chronometer zonder certificaat
Het gaat dus niet om voldoen aan de geëiste waardes, maar het moet bij cosc getest zijn
Ook bij Wempe in Glashütte worden Chronometers gecertificeerd, maar niet COSC dan
Contradictio in terminis
Waarom?
Wel “Wempe-certified” maar niet officieel “COSC-certified”, hoewel misschien voldaan wordt aan dezelfde normen?
Nee, want die zijn niet in Zwitserland gemaakt.
Bij mijn Breitling staat Chronometer op de dial en er zit ook een certificaat bij waarop het serienummer van het horloge vermeld staat.
Naar goed gebruik heb ik die nu even doorgestreept 
Er zit ook nog een blad bij met standen en temperaturen waarbij het uurwerk 14 dagen(dacht ik)getest is voor het vrijgegeven wordt.
Hij loopt dan ook keurig binnen COSC specs
Op sommige vlakken strenger
Wordt bij nieuwe Breitlings niet meer meegeleverd volgens mij.
De mijne is een paar maanden oud,je moet/kunt het certificaat zelf downloaden als je het horloge registreert.
Zal wel met duurzaamheid te maken hebben 
Save a tree use your pc
Ja, maar vroeger werd het er gewoon standaard bijgeleverd.
Zal inderdaad met duurzaamheid te maken hebben… 
Dat doet Breitling dus hardstikke netjes 
Mijn Avenger GMT heeft nog een los certificaat in de doos meegeleverd gekregen.
Mijn Nightmission en mijn Chronomat zijn nieuw, daar staat het COSC teken op het pasje.
Beide laatsten heb ik bij Breitling geregistreerd en dan kun je daar ook het certificaat zien en downloaden zoals Paul al laat zien.
Het certificaat laat dan ook het ref.nr en serienummer zien
Op alle 3 de Breitlings staat dus ook chronometer op de dial.
Daar maakt Breitling idd werk van.
De dozen zijn lang zo mooi niet meer als vroeger, maar wél van gerecycled materiaal gemaakt.
Persoonlijk vind ik dat een prima actie 
Nee.
Nee.
Japanse horloges kunnen bijvoorbeeld niet in aanmerking komen voor COSC-certificatie. Geen enkel Zwitsers instituutje kan de Japanse (of Chinese…) merken verbieden om “Chronometer” op de wijzerplaat te zetten.
Dat is immers geen beschermde merknaam of op andere wijze beschermde term.