Vraagje over COSC

Mag een horloge de aanduiding COSC dragen (bijv. “Merk-Type-Automatic-COSC”) als er “Chonometer” op de plaat staat en er misschien ook een labeltje aan hangt met “Chronometer Certified”, maar er geen officieel COSC certificaat bij is?

2 likes

Ja, ik heb bij 2 van mijn 3 cosc horloges geen certificaat, op 2 staat er ook geen chronometer op de wijzerplaat.

Bij Omega kost dat 100 chf.

1 like

Ja, dat mag.

En de vraag andersom gesteld: mag er alleen “Chronometer” op der plaat staan als het (in ieder geval in nieuwstaat) aan de COSC-eisen voldoet?

1 like

Ik zeg ja.

Volgens mij mag er alleen chronometer op de wijzerplaat staan als hij ook getest is door het officiële zwitserse testinstituut (Contrôle Officiel Suisse de Chronomètres)

Daar kun je een certificaat van krijgen, dat hoeft niet.
Ik heb bijvoorbeeld een Junghans Chronometer zonder certificaat

4 likes

Het gaat dus niet om voldoen aan de geëiste waardes, maar het moet bij cosc getest zijn

1 like

Contradictio in terminis

Wel “Wempe-certified” maar niet officieel “COSC-certified”, hoewel misschien voldaan wordt aan dezelfde normen?

Nee, want die zijn niet in Zwitserland gemaakt.

1 like

Bij mijn Breitling staat Chronometer op de dial en er zit ook een certificaat bij waarop het serienummer van het horloge vermeld staat.
Naar goed gebruik heb ik die nu even doorgestreept :grin:
Er zit ook nog een blad bij met standen en temperaturen waarbij het uurwerk 14 dagen(dacht ik)getest is voor het vrijgegeven wordt.

Hij loopt dan ook keurig binnen COSC specs

7 likes

Wordt bij nieuwe Breitlings niet meer meegeleverd volgens mij.

1 like

De mijne is een paar maanden oud,je moet/kunt het certificaat zelf downloaden als je het horloge registreert.
Zal wel met duurzaamheid te maken hebben :thinking:
Save a tree use your pc

3 likes

Ja, maar vroeger werd het er gewoon standaard bijgeleverd.
Zal inderdaad met duurzaamheid te maken hebben… :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Dat doet Breitling dus hardstikke netjes :+1:
Mijn Avenger GMT heeft nog een los certificaat in de doos meegeleverd gekregen.
Mijn Nightmission en mijn Chronomat zijn nieuw, daar staat het COSC teken op het pasje.
Beide laatsten heb ik bij Breitling geregistreerd en dan kun je daar ook het certificaat zien en downloaden zoals Paul al laat zien.
Het certificaat laat dan ook het ref.nr en serienummer zien
Op alle 3 de Breitlings staat dus ook chronometer op de dial.

Daar maakt Breitling idd werk van.
De dozen zijn lang zo mooi niet meer als vroeger, maar wél van gerecycled materiaal gemaakt.
Persoonlijk vind ik dat een prima actie :+1:

1 like

Nee.

Nee.

Japanse horloges kunnen bijvoorbeeld niet in aanmerking komen voor COSC-certificatie. Geen enkel Zwitsers instituutje kan de Japanse (of Chinese…) merken verbieden om “Chronometer” op de wijzerplaat te zetten.

Dat is immers geen beschermde merknaam of op andere wijze beschermde term.

4 likes

Daar heb je waarschijnlijk gelijk, cosc is misschien geen champagne, maar voor Zwitserse horloges geldt wel degelijk dat die geen chronometer op de wijzerplaat mogen zetten als het niet door cosc getest is

2 likes

Het woord chronometer is door een Britse meneer, Jeremy Thacker geheten, zo rond 1714 gepopulariseerd, terwijl John Harrison rond 1730 de eerste Marine chronometer uit heeft gevonden.

De Zwitsers hebben dus geen patent op het woord chronometer. Sterker nog, het is gewoon oud Grieks voor “tijdmeter”. Dat past mooi in het classicisme van die tijd.

In mijn optiek mag iedereen die een tijdmeter produceert die binnen de standaarden van de Longitude act zoals die door het Britse parlement in 1714 geformuleerd was.

Kortom, een horloge wat tijdens een zeereis van zes weken niet meer dan 15 seconden afwijkt. John Harrison’s H4 Chronometer deed 5 seconden in zes weken, en sleepte de 20.000 pond in de wacht.

Een modern mechanisch horloge wat volgens COSC standaard loopt is helaas niet accuraat genoeg om zich een chronometer te noemen volgens de Longitude act.

Daarom zijn deckwatches uitgevonden. Die werden dagelijks gelijk gezet met de scheepschronometer.

En high accuracy quartz. En GPS synchronisatie. Want de COSC standaard voor mechanische horloges is hooguit accuraat genoeg voor de conducteur. Dat is een beetje een farce.

6 likes

Chronometers werden vooral nationaal gecertificeerd.
Zwitserse horloges m.n. bij het COSC, al is dat niet verplicht en bestaan er uitzonderingen.

Dus Junghans in Duitsland bij daartoe aangewezen locaties.
Lip in Frankrijk in Besançon (let wel: daar is het observatorium en - niet toevallig - de Lip fabriek).
Ook Omega liet horloge-uurwerken in Besançon certificeren (de Marine chronometer).

Dan is er ook nog een bijzonderheidje: de Rolex Kew uurwerken zijn bij het Kew observatory in Engeland gecertificeerd.

Bovenstaande quote is dus niet juist.
Een uurwerk (alleen het uurwerk wordt, niet gekast, getest) moet gecertificeerd zijn door een daartoe nationaal erkende instelling. Dat hoeft niet COSC te zijn.

COSC test enkel Zwitserse uurwerken, andere instellingen zijn niet zo moeilijk.

Het certificaat wordt verstrekt aan de uurwerkfabrikant.
Die kan verkiezen om het al dan niet aan de koper af te geven.

4 likes

Het is net alsof de Zwitsers hun nationale testcentrum gebruiken als marketing tool om meer Zwitserse horloges te verkopen, terwijl andere certificerings-organisaties voornamelijk testen en certificeren. Als je het zo beschrijft. :rofl::+1:t2::+1:t2:

3 likes