Vraagje over een klokje

Beste HF’ers,
Nu heb ik een goedkoop wekkerklokje gekocht maar ik vind er iets raars aan.
Er moet een baterij in dus een quartz klokje maar het tikt als een mechanisch, op een high beat tempo :sweat_smile:.
Hoe kan dit?
Als het quartz is krijg je toch de typische 1seconde sprong?
Ik kan blijkbaar het filmpje niet uploaden.
Alvast bedankt voor het lezen. :wink:.

1 like

Welk merk en type is het?

Seiko Kinetic zijn mechanisch met quartz gecombineerd.

1 like

Kwarts hoeft niet eenmaal per seconde te tikken, dat is enkel een ontwerpkeuze. Intern tikt kwarts doorgaans zelfs op 32767 kilohertz, met een circuit dat dat omzet in 1 keer per seconde. Ik draag nu bijvoorbeeld een Seiko-chrono waarvan het chronograafgedeelte maar liefst vijf keer tikt per seconde, maar de gewone secondewijzer eenmaal.

5 likes

Ik heb een analoge Seiko quartz wekker. De secondenwijzer “zweeft” hier ook van.

1 like

Was dat niet gedaan om de batterij langer mee te laten gaan?

2 likes

Rommel van 4euro dus ik denk merkloos :sweat_smile:.
Het is jammer dat ik geen filmpje kan uploaden. Het leek eerst echt op een sprindrive van Grand Seiko maar je hoort hem heeeeel snel tikken :laughing:.

Ah oke dat wist ik niet :wink:.

1 like

Ja ik verschoot er echt van :laughing:.

1 like

Zeker! Bij wekker klokjes speelt dat geen rol met 1,5 Volt AA batterijen.

32768 Hertz :wink:

4 likes

Dank u, ik was net wakker

1 like

Ik ben elektronicus, kon het niet laten :wink:

1 like

Kunnen dieren die frequentie horen/voelen? Honden bijvoorbeeld?

1 like

Als het hard ultrasoon geluid zou zijn met die frequentie kunnen honden het inderdaad horen. Maar in het geval van een horloge trilt alleen het kwarts kristal heel zachtjes en is dat niet te horen.

2 likes

Zit er iets aan vast toevallig? Zoiets bijvoorbeeld? :point_right:t2:

Dan zou ik hem even buiten zetten :grin:

5 likes

Te laat… ik woon nu onder een brug. Maar men horloges heb ik nog!:partying_face:

2 likes

Dat deed de sprindrive van Seiko ook, daarom hebben ze er maar 1 van gemaakt :rofl:
Maar volgens mij moet je eerst een filmpje op youtube maken en dan kan je hem hier uploaden, kan het mis hebben natuurlijk. Ik vind het een hoop gedoe, filmpje maken.

1 like

Ik denk dat het een electrische wekker is, en niet per sé quartz. Van electrische klokjes lopen de secondewijzers vloeiend.

Dit klokje werkt op een batterij en dan is quartz de enige optie. Bij netvoeding kun je inderdaad de 50 Hz frequentie van het wisselstroom net gebruiken als tijd referentie.

2 likes

De secondewijzer van mijn Seiko klok (op een AA batterij) loopt ook vloeiend.