Vandaag twee klokjes op de kop getikt maar weet niet waarom de Prisma een kwartslag gedraaid is en van de Sandoz heb ik begrepen dat dit een Zwitsers legerhorloge is.
Kan iemand mij antwoord hier op geven.
Over de Prisma dit:
De wijzerplaat is losgeraakt van het uurwerk, vermoed ik.
Als je de wijzers op kwart voor drie zet, staan ze in rechte lijn alsof het zes uur is.
Een herstelgevalletje voor een horlogemaker: wijzerplaat een kwartslag terugdraaien en vastzetten met dubbelzijdig tape. Misschien kan je het zelf wel doen.
Maar ik kan het mis hebben, een verklaring heb ik dan niet
Mooie horloges trouwens
Inmiddels heb ik het horloge open gemaakt en de wijzerplaat zit echt op de goede plaats. Overigens is het een schitterend uurwerk. Foto’s volgen nog.
Ik ben geen vintagekenner maar kan het geen klein zakhorloge zijn dat is omgebouwd?
Dan is het bedoeld als een “drivers watch”, waarbij de chauffeur zijn hand aan het stuur kan houden en de tijd kan aflezen zonder zijn pols te verdraaien ️
Ik ben wel benieuwd naar een foto met de tijd ingesteld op drie uur of negen uur, dan is goed te zien dat de wijzers goed zijn uitgelijnd.
Uurwerk? Prisma is sinds 1948, dus deze moet van rond die periode zijn dan, denk ik.
De Prisma wijzers heb ik eerder gezien op AS 1187/94.
Denk dat die er in zit.
Niet zuiver uitgelijnd (een klein beetje, maar toch)
Nou van de Sandoz zie ik geen aanleiding tot een veronderstelling dat het een leger- dan wel militair horloge zou zijn - gewoon een hele leuke dresswatch uit de periode eind 50 begin 60 schat ik.
Heeft die van jou ook zo´n aparte dekselgravering in stervorm?
Moest hier wel even zoeken maar bijgaand een fotootje van mijn vrijwel zelfde Sandoz met 4 steentjes extra en iets uitgebreidere markers. Maar voor de rest een hele leuke vondst imho, ook de Prisma - misschien inderdaad een zakhorloge uurwerkje (zoals @Chlorophyl al aangaf)? Zijn vast experts op hf die dat na je uurwerk foto´s kunnen ophelderen, succes er mee!
Eem Prisma Unicorn !
Over de Prisma wil ik, als leek, wel een paar gedachten delen.
Het is een uurwerk met enkel centrale wijzers. Het enige dat aldus in de weg staat aan het draaien van de wijzerplaat is het breken van de bevestigingspootjes en de wijzerplaat opnieuw plakken of nieuwe pootjes solderen. De wijzers zet je er eenvoudig in de juiste positie opnieuw op. De extra foto’s duiden wat mij betreft aan dat de wijzers echt bedoeld zijn om goed te lopen met de kroon op 12.
@Harpoen, een chauffeurshorloge heeft de 12 volgens mij op ‘half twee’. Een achtste slag gedraaid ten opzichte van een normaal horloge. Maar er zouden meerdere varianten kunnen zijn, ik kom ook pas net kijken.
Het lijkt mij een erg klein horloge om een zakhorloge geweest te zijn, maar misschien een dameszakhorloge? De kastvorm komt mijns inziens overeen met een zakhorloge. Het ‘oog’ en het ‘tunneltje’ zullen verwijderd zijn en de stift ingekort, zoals te doen gebruikelijk. De kroon lijkt mij vervangen door een dun (comfortabeler en veiliger) exemplaar. De gesoldeerde beugeltjes duiden ook op een conversie, zeker aangezien het horloge volgens mij veel te jong (na 1948) is om dat als origineel kenmerk te hebben, bedankt @Jurtz .
Mijn voorzichtige conclusie is dat het een ombouw is waarbij de ombouwer óf te lui was de wijzerplaat te draaien, óf het juist wel sjiek vond de wijzerplaat zo te laten. Ik sluit mij dus aan bij @Chlorophyl.
Ik vind het een mooi bijzonder horloge. Ik zou er een mooi ouderwets vouwbandje bij kopen en het met een glimlach dragen.
Verbeter mij vooral als ik steken heb laten vallen, ik ben hier om te leren. Ik ben ook erg benieuwd naar de échte termen voor wat ik ‘oog’ en ‘tunneltje’ heb genoemd.
Klopt, weet ik. Er is echter ook een Omega model met een kwartslag gedraaide wijzerplaat, vandaar.
Overigens lijkt de suggestie van @Chlorophyl mij ook correct