Vraagje over ETA service

Beste leden,
ik vroeg me het volgende af:

Stel je hebt een hamilton van €500 met een ETA 2824 en je hebt ook een
Breitling van €3000 met een ETA 2824.
Ik heb vernomen dat er modificaties gebeuren met het kaliber door de producent (in dit geval Hamilton & Breitling).

Nu zat ik met deze vraag:
Als je deze binnen brengt bij een horlogemaker voor een service, betaal je dan ongeveer hetzelfde of is er meer werk / wordt er meer gevraagd bij de service van de Breitling door de aankoopprijs/modificaties.

Dit was me wat onduidelijk.
Alvast bedankt

Amper. Een andere rotor, afwerking op bepaalde gedeeltes en een zogenaamd hogere klasse uurwerk (top/Elabore/etc) is meestal alles.

Een beetje fatsoenlijke horlogemaker vraagt hetzelfde prijs. Enige wat ik me kan voorstellen waar er iets meer voor gevraagd zal worden is het afstellen (aantal posities)

2 likes

[quote=“Logixa, post:2, topic:179040, full:true”]

ETA levert de verschillende klassen kant en klaar af in groot aantal te kiezen afwerkingsniveaus.

2 likes

De basis is bij beide hetzelfde. De modificaties zijn specifiek per manufactuur.
In principe moet een goede horlogemaker dezelfde service kunnen verlenen.
Het enige waar hij dan op moet letten is de betreffende modificatie, de demontage en montage zal hij dan goed die speciale modificatie in zijn hoofd moeten prenten om de zaak weer goed in elkaar te zetten.
Wat wel een probleem kan zijn is als volgt, kan hij de onderdelen krijgen van het gemodificeerde gedeelte als er een bepaald onderdelen stuk is,dat is de kwestie.
Wat betreft de kosten, wel de manufacturen die ik hier heb gezien zijn niet misselijk met hun kosten, dus een service zal niet goedkoop zijn.
Een goede horlogemaker zal zeker veel goedkoper zijn, de genoemde ETA kalibers zijn vrij algemeen en veel voorkomend.
Kan je nagaan, de prijs van een dergelijk horloge bij Breitling kost een vermogen, dan weet je dat je in feite veel te veel betaald.
Alleen dus veel betalen voor de naam met een algemeen uurwerk wat je tegenwoordig in heel veel goedkope horloges tegenkomt.
.

Nuja, Tudor doet/deed dit toch ook?
Het maakt me persoonlijk weinig uit of er een ETA 2824 of een top grade 2892 in een Swatch-group horloge zit; hecht niet zo veel belang aan die paar seconden extra nauwkeurigheid :neutral_face:

Ik ging er wel van uit dat als er bespaart wordt op het kaliber dat er meer kosten uitgegeven worden aan de wijzerplaat, band, afwerking, etc. hoop dat ik me hier niet in vergis.

Dus het zou dan eigenlijk hetzelfde moeten kosten tenzij er onderdelen vervangen moeten worden; interessant.

Haha helaas vergis je je. Al het andere kost fabrikant letterlijk maar paar euros meer en kost consument duizenden euro’s meer.

Het blijft nou eenmaal grotendeels machinaal werk met hoge winstmarges. @vinwat heeft gelijk.