Vraagje over ETA2824-2

Sinds kort heb ik een hele mooie Zeno 8554 met, zoals zovaak, een ETA 2824-2 uurwerk erin.
Zoals wij allen waarschijnlijk weten, kun je die ook met de hand opwinden. Daarbij doet zich het volgende voor:
Bij het opwinden voel ik en zie ik, door de zicht-bodem heen,dat de rotor meedraait met mijn draaibeweging.
Per omwenteling van de kroon draait de rotor enkele tientallen keren mee.
Echter, als ik als het ware “kracht zet” met mijn draaibeweging dan “slipt” er iets en draait de rotor niet meer mee maar voel ik de gewone opwindbeweging- en geluiden die ik van mijn andere ETA uurwerken ken.
Dit meedraaien ben ik niet gewend van mijn andere ETA 2824-2 uurwerken, waar ik ook door een glasbodem heen kan kijken.
Daar draait de rotor nooit mee bij opwinden, behoudens als je de zaak “heel ver” opwindt; bij één Zeno (een andere) gaat de rotor dan ook meedraaien.
Overigens: op de functie en nauwkeurigheid van het uurwerk lijkt het allemaal geen effect te hebben.
Weet iemand een verklaring ? Is het “iets fouts” of is het normaal?

Groeten, Hans

Het feit dat de rotor meedraait met het opwinden is op zich geen drama, maar duidt er meestal wel op dat het werkje een smeer-beurt nodig heeft (rotormechanisme).

Overigens: zet nooit kracht op een horloge om het op te winden.

MVG,

Chris.

Beste Hans,

Hier is sprake van een probleem met één of beide omkeerraderen, die samen zorgen voor zowel de tweezijdige opwinding als de ontkoppeling van het opwindmechaniek en de rotor. Vermoedelijk zijn deze voorzien van een verkeerd en/of verouderd smeermiddel of het mechaniek in deze onderdelen is defect en in dat geval is vervangen de enige optie.

Vriendelijke groet,
Robbert

Reuze bedankt allemaal, ik ga dus toch maar even langs bij de horlogemaker…