Dag medeforummers, een goede vriend van me denkt er over een horloge zoals onderstaande plaatje te kopen, een Citizen aqualand promaster model JP1010-00E
Alleen de kroon en waarschijnlijk ook de “opwindas” rechtsonder op onderstaand plaatje mist. Ik zie op het verkoop plaatje wel de schroefdraad zitten waarmee je de kroon vastschroeft. Zijn die kronen überhaupt los te verkrijgen? Hebben jullie een idee? Het is onbekend of er verder nog iets stuk is trouwens. (hoe krijg je zo’n kroon er “zomaar” uit/stuk, lijkt me nogal stevig?)
De vraag is wel dat als deze zaken kapot zijn je wel zeker moet weten dat het digitale gedeelte met alle verschillende functies wel correct werken. Anders moet je er niet aan beginnen lijkt me. Je zult m.i toch naar een Citizen dealer moeten omdat het geen courante knopjes zijn.
Mja, dat zou een gokje worden dus. Op het verkoopplaatje lijkt het horloge wel te werken, maar het blijft een plaatje natuurlijk.
De hoop is natuurlijk om ooit een ander “wrak” te vinden voor een koopje, en dan van twee horloges één goede te maken.
Ik kan erg goed knutselen
Hij heeft al een mooie die prima is. Als het maximaal een euro of 30 is, is het leuk knutselwerk. Bij meer kosten gaat het natuurlijk niet door. Hij heeft laatst op mijn aanraden een kapotte 6309 Seiko duiker uit de jaren '70 gekocht, omdat ik nog twee lopende losse uurwerken heb. Dat “kapotte” uurwerk heb ik vrij eenvoudig weer aan de gang gekregen, (donoren niet eens nodig) en dan heeft ie een leuk duikhorloge voor 40 euro of zo.
Geen enkele horlogemaker krijgt onderdelen van citizen zo dwing de importeur
om het bij hun te laten repareren en ik vrees dat dit veel meer gaat kosten dan 40 euro.
Op ebay ect zie je gaan voor ± 90 a 120 euro
Als het uurwerk maar in orde is dan zou het theoretisch kunnen, maar ik denk inderdaad dat ik die vriend maar vertel dat ie zijn centen beter aan iets ander kan besteden. Bedankt voor alle informatie!