Jazeker. De stemvork is de voorloper van de quartz (horloge dan, quartz klokken waren er al veel eerder). Achter het 262,144 kHz kristal van de Bulova zit een digitale deler. Ik weet niet hoeveel stapjes per seconde de wijzer maakt maar als dat 1 per seconde is zit er een 262144 deler tussen.
Omdat delers binair werken zijn ze qua deelgetal altijd een veelvoud van 2, dus 2-4-8-16-32 enz. Verdubbel maar door dan kom je vanzelf de getallen 32768 en 262144 tegen. Standaard quartz trilt op 32768 kHz. De hogere frequentie van de Bulova zou een nauwkeuriger uurwerk moeten geven al is temperatuur compensatie ook erg belangrijk. Zo krijg je HAQ, High Accuracy Quartz. Tot zover mijn beperkte kennis van het quartz uurwerk.
Zoemertjes zijn übercool. Accutron high-frequency quartzen ook. Het korte antwoord op je vraag is “ja”. Overigens glijdt de wijzer van de 262 kHz quartz niet echt. Hier een tabelletje over de frequentie van stapjes van de secondewijzer:
Dan heb je nog de 8192hz van o.a. het Beta21 caliber, 9350 van de Longines Ultra quartz, 16384 van o.a de vroege Seiko kwartsen en de Hughes led modules met 768.432hz kwartsen.
Oude kwartsen zijn van natuurlijk materiaal, handmatig afgesteld door toevoeging van o.a goud en soms nog kunstmatig verouderd. Daarom zie je dat oudere kwartsen, vooral bij de led horloges zie ik dat, heel erg voor of achter gaan lopen of er zelfs mee ophouden als de kwarts teveel af gaat wijken.
Grappig genoeg hebben de verschillende accutron movements andere tuning fork frequencies (360, 440 Hz etc). En de secondewijzer heeft een ook een variabel aantal tanden.
Dat is de mooiste techniek van allemaal. Mechanisch maar elektronisch gereguleerd via een elektromagneetje waarbij de minimale hoeveelheid elektronica in het horloge dan weer van energie voorzien wordt door de mechanische veer, soort mini dynamo. De enige methode waarbij je werkelijk een vloeiend lopende secondewijzer hebt.
Dank @fdpg1963 , @Ruud, @MartijnV en @Fate_Amenable_To_Change voor de uitgebreide en volledige antwoorden. Verhelderend…
Ook het overzicht van de hoeveelheid tikken vd secondewijzer is interessant, hoewel UHF een bijna 1000x zo hoge frequentie heeft glijdt de Accutron wijzer vloeiender.
Dacht altijd dat stemvork en UHF quartz vergelijkbare technologieën waren. Is dus zeker niet zo, maar wat ze wel degelijk gemeen hebben, samen met springdrive is dat het om
Tja, elke tik die er bij komt, per seconde, betekent verlies van batterijduur. Ik zou, als ik de Citizen groep was, kijken naar dit soort Precisionist uurwerken met Eco Drive. Knal het in een super titaan kast met een perpetual calendar, en een Clear Coated saffiertje, en ik zeg winner, winner, chicken dinner.
Daar hoef je niet eens washi papier voor mee te nemen.
Dat illustreert mijn punt wel… want 2 jaar is erg, erg kort. De 2x per seconde slaande GS uurwerken doen 3 jaar, de gemiddelde Cartier Tank doet het vijf a zes jaar, en een LCD horloge kan zo maar 10 jaar mee.
Dat zou een mooie bak worden. 5 jaar delen door 16, da’s iedere drie maand en drie weken een ander batterijtje. Dat is bijna net zo slecht als de eerste elektrische horloges uit de vroege sixties.
Alles hangt ook af van de efficiëntie van de stappenmotor en de massa van de wijzers. En het stroomverbruik van de elektronica. Het verbruik is in principe altijd laag maar het kan altijd lager.
Daarom is zonne-energie voeding of springdrive ideaal, nooit meer een batterij vervangen.