Vraagje over hacking uurwerk

Beste forumleden, ik heb de volgende vraag over een uurwerk met een hacking functie op de secondewijzer.
Als ik het horloge op tijd zet en de kroon terug duw begint de secondewijzer niet direct te lopen maar moet ik soms de kroon een paar keer hen en weer bewegen alvorens de seconde wijzer start.
Iemand enig idee ?

Hoe beweeg je een kroon heen en weer of bedoel je draaien?

Gaat ie ook lopen als je het hele horloge schudt? En is dit standaard of liep hij vroeger direct?

Het uurwerk moet wel iets opgedraaid zijn voordat het op tijd gezet wordt. De balans moet een bepaalde uitslag hebben om uit zichzelf verder te bewegen.

Hacking functie heet gewoon seconde stop

4 likes

Balansrem mag ook. :wink: Maar je hebt gelijk, er worden veel te vaak Engelse termen gebruikt op het forum.

1 like

Ik bedoel kroon meerdere keren indrukken.
Horloge is net nieuw.

Wat voor een beweging is het ?

Uurwerk. :wink: Ik snap 'm wel hoor, mouvement en Francais…

3 likes

Je moet 'm volgens mij gewoon eerst 10/15 slagen opwinden. Een mechanisch horloge loopt niet uit zichzelf…

1 like

Dat zou mijn vervolg-vraag zijn geweest, en ik zou hem helemaal opwinden (minstens 50 halve slagen bij een automaat of anders tot de stop).

edit: Of is het quartz???

Zegt men niet ook beweging ?

1 like

Is echt niet nodig, en zeker bij een 2824-2 onwenselijk gezien de minuscule tandjes van het palrad.

1 like

In Nederland niet hoor! :grin: Vlaanderen allicht.

1 like

Ah ja, ik had niet aan Vlaams gedacht :wink:

1 like

Het lijkt erop alsof er een soort van vertraging optreed alvorens de seconde wijzer begint te lopen.

Tja, tot voor kort ging ik alleen om met Seiko-uurwerkjes, die malen er niet om. Bedankt voor de tip.

1 like

Wat is het voor een horloge?

En wat hierboven al gezegd is, bij het opstarten van het uurwerk
eerst een slag of 10 a 15 geven.

Bedankt voor de tips ik ga hem eerst eens een dag dragen zodat ie volledig is opgewonden en dan nogmaals proberen.

Bij een horloge met indirecte secondewijzer kan er wat speling en “lag” zitten in de onderdeeltjes voor die secondewijzer. Dan kan het even duren voor de secondewijzer gaat lopen.

Dat is niet heel bijzonder.

1 like