Goedeavond.
Ik heb een vraagje over IWC Pilot Bronze.
Ik heb hem net een week gekocht. Ik kwam erachter dat calenda niet goed werkt. Als klok op vijf over twaalf in de nacht dan zag ik de de datum wel verzet naar de juiste datum maar de dag niet.
Weten jullie toevallig waar dit kan aan liggen?
Ik wil graag weten waar het problem kan liggen voordat ik naar de dealer gaat.
Alvast bedankt.
Hoe laat wordt de dag verzet?
Zijn de exacte gewichten van dit type IWC bekend? Leg hem op de weegschaal. Maar ik zou zo ‘n klokje toch ff laten doornemen door een goede horlogemaker.
De dag gaat bij veel uurwerken later in de nacht.
Over het gewicht weet ik het niet. Moet even opzoeken het gaat om type IW387902.
Is het normaal dat de dag later bij dit soort uurwerk?
Het is nu 12:45 ik zie dat de dag nu goed staat. Gisteren stond na 15min nog niet goed
No worries dus😀
Is dit normaal? Ik verwacht dat de dag en datum tegelijk overgaat
Vaak gaat het ook het laatste half uur van de dag. Ik heb een ETA uurwerk gehad die er zeker een half uur over deed. Eind vd dag zag je een tijd lang dat dag en datum langzaam doordraaiden.
Je kan even de tijd 24 uur doordraaien. Dan gaan dag en datum ook mee. Kijken of ie het dan ook achter elkaar doet.
Klopt het dat het om de chronograaf gaat? Deze heeft een uurwerk gebaseerd op de Valjoux 7750, met een toegevoegde dag-module. Ik denk dat het normaal is dat het even duurt voordat de dag ‘bijgedraaid’ is. Of hetgeen je ervaart binnen specificatie is weet ik niet. Ik zou persoonlijk eerst een mailtje naar IWC sturen waarin je je vraag uitlegt, en vraagt of dit binnen de toleranties valt
Ja dit is vrij normaal. De benodigde kracht voor het schakelen van dag en datum is vrij groot. Als je beide exact gelijk laat schakelen dan is er een kans dat het uurwerk stilvalt als de veer niet helemaal gespannen is. Om dit soort problemen te voorkomen is het schakelmoment van de dag vaak iets later.
Bedankt voor je uitleg
Klopt. Dit is mij eerste chronograaf. Ik ga contact opnemen met de seller…bedankt voor je antwoord
Onderstaande, blauw gemarkeerd, zijn de waarden die IWC voor uw horloge aanhoudt, de dag verzetting mag dus liever niet gelijk met de datum gaan zoals @HorloG al vermeld ivm krachtverlies.
Dus het hoort zo en navragen bij IWC of de dealer kunt u doen maar dan krijgt u hetzelfde antwoord. Ben IWC gecertificeerd en heb direct van hun servicesite, die alleen voor horlogemakers met licentie toegankelijk is, deze gegevens gehaald.
Bedankt voor uw antwoord en de moeite die u hebt gemaakt