Vraagje over kinetic & automatic

Hoi allemaal,
Ik heb deSeiko Premier kinetic perpetual, en zag op het forum staan dat er wordt gesproken over een kinetic en een automatic. Wat is het verschil tussen deze twee? Ik dacht altijd dat dit er niet was, maar dat kinetic de automatic van seiko is.
alvast bedankt Maarten

De Kinetic werkt principieel anders dan een automatisch horloge. Kort gezegd: een automatisch horloge werkt 100% mechanisch, terwijl een Kinetic de bewegingen van je pols omzet in elektriciteit.
Seiko maakt beide.

Wat is beter?

Een Kinetic is over het algemeen accurater omdat er eigenlijk door polsbeweging een quartz uurwerk word aangestuurd wat netjes de seconden ‘wegtikt’.
Maar de vraag of het beter is kun je op verschillende manieren opvatten, zo is de mening op dit forum over het algemeen dat een automatisch uurwerk ‘puurder’ en meer voor de liefhebber is, er zit ook een stukje meer mechanische techniek in.

Groeten,

Stefan

http://www.monsterwatches.nl/BigBoss.html

Hier staat onderaan een plaatje waarop de kinetic ontleed wordt.

Als je ff googled kan je er wel wat over vinden.
Het is een nederlandse vinding. je moet het zien als een electronisch horloge waarvan de batterij vervangen is door een accu die wordt opgewonden door de rotor. denk maar aan het systeem van je dynamo op je fiets.
Als je verzamelaar ben moet je natuurlijk ook een kinetic hebben. Mijn voorkeur blijft echter uitgaan naar het gewone automatiche horloge al hoewel ik moet toegeven dat de kinetic beter bij de tijd zal zijn.