Vraagje over lume, Omega Seamaster chrono

Ik heb een Omega Seamaster chrono (ik dacht uit 2001)
Nu lichten de markers op de wijzerplaat, nog steeds zeer fel op na blootstelling aan (zon)licht maar het lume op de wijzers nauwelijks.
Nu kan ik me voorstellen dat dit na verloop van tijd uitgewerkt raakt, maar ik vind het vreemd dat de wijzers bijna niet meer oplichten en de wijzerplaat wel.
Nu is het volgens mij niet dat er ooit een nieuwe wijzerplaat is gemonteerd, want de kleine oranje puntjes die op de chrono wijzertjes zitten en de wijzerplaat ook behoorlijk hun oranje kleur zijn kwijtgeraakt in de loop der jaren.
Heeft iemand dit al ooit eerder meegemaakt?
De oranje “puntjes” van 6 tm 12 uur zijn ook veel donkerder dan de “puntjes” van 12 tot 6… ( ik denk dat dit komt door het zonlicht en dat dat gedeelte van de wijzerplaat meer zon krijgt, doordat over het linkse gedeelte vaak een mouw zit van een trui/overhemd)
Op de foto is het goed te zien.

http://s1265.photobucket.com/user/arjanmaas/media/REPARATIE%20SEMASTER/IMG_0368_zps4b94941b.jpg.html]
[URL=http://s1265.photobucket.com/user/arjanmaas/media/null_zps3c59afea.jpg.html[/url]

http://s1265.photobucket.com/user/arjanmaas/media/null_zps84845a57.jpg.html

ik weet niet of de productie v 2001 of dat alleen de verkoop in 2001 is geweest.

misschien dat ie al veel eerder geproduceerd was en dat ze tritium hebben gebruikt? dat licht idd na verloop v tijd steeds minder goed op. mijn smp chrono heeft r ook last van.

Ik kan je het antwoord niet geven, maar een paar nieuwe, oplichtende, wijzers lijken me bij de volgende servicebeurt wel op zijn plaats!

Het is wel snel gegaan met de lume van die wijzers! Veel polstijd gehad en veel in de zon?

Het lijkt er toch op dat de wijzers ouder zijn dan de plaat. Andere verklaring zou kunnen zijn dat de lume op de wijzers dunner is aangebracht. Bovendien is de lume in de wijzers niet ondersteund door een achtergrond, met andere woorden als je de lume weghaalt dan zijn de wijzers “hol” bij de Seamaster.

Hoe dan ook, de wijzers zijn niet zo duur en vervangen is een peulenschil.

Wel heb je kans dat dan de wijzers weer meer oplichten dan de plaat.

Windhund Schreef:

Ik kan je het antwoord niet geven, maar een paar
nieuwe, oplichtende, wijzers lijken me bij de
volgende servicebeurt wel op zijn plaats!

Het is wel snel gegaan met de lume van die
wijzers! Veel polstijd gehad en veel in de zon?

Ik ben de 3e eigenaar, en heb m ongeveer 3 maanden.
Dus waarschijnlijk bij de vorige eigenaar(s) wel…

De minuut en uurwijzer zijn later behandelt met oude groene lume.
Wijzerplaat en wijzers origineel in de periode dat het horloge is
geproduceerd.

Het verkleuren van de oranje wijzerplaataccenten, en van de oranje wijzertjes, is een bekend verschijnsel van dit horloge.
Ik vind deze (oudere) wijzerplaat veel meer hebben dan de nieuwere versie. Deze heeft bij de “3” en de “9” tenminste nog een stukje lume op de wijzerplaat.
Ik vind dit de Omega met éen van de beste prijs/kwaliteit verhouding. Sommigen noemen hem de beste sport-chronograaf ooit. Ik ben het met deze mensen eens.