Vraagje over plaatsen glas

Hoi iedereen,

ik heb de thread in het technische forum wel al gelezen, toch blijf ik met een aantal vragen zitten.

Wanneer gebruik je zo’n pers en wanneer een “klauw” om het glas te verwijderen/plaatsen? Hoe kan je dit trouwens controleren op het te behandelen horloge?

en ook, is er een aparte pers nodig voor saphier glas? Meestal als ik posts tegen kom over het plaatsen van glazen gebruikt men blijkbaar kunststofglas. Is hier een reden voor, buiten de prijs dan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

mvg,

Garak

Een “klauw” gebruik ik om gewone kunststofglazen uit te nemen en terug te plaatsen. (maar het terugplaatsen kan ook met een pers).

Bij zgn. “versterkte” acryl glazen (dus met een metalen binnenring) gebruik ik meestal een gewone pers om ze terug te plaatsen.

Een (persoonlijke) raad echter: als je een glasuitnemer van het “klauwtype” wil gebruiken, koop dan wel de beste (Bergeon bvb). Ik heb er verschillende, en de Bergeon is de enige die het kunsstof totnogtoe nooit beschadigd heeft.

Echt glas neem ik nooit uit (en plaats ik dus ook nooit terug) met een “klauw”. Hier gebruik ik enkel een pers.

Van een aparte pers om saffierglas te plaatsen heb ikzelf nog nooit gehoord. (Iemand ?)

Weet wel dat het vervanglas de exact juiste maat moet hebben. Iets te klein: glas zit los en iets te groot: mogelijke barsten of haarscheurtjes na enige tijd… Perfect meten is hier dus de boodschap !

Acryl glas was vroeger de norm omdat het niet enkel goedkoper dan gewoon glas was, maar vooral omdat het heel makkelijk te polijsten is (je kan met wat schuurmiddel alle krassen uitpolijsten (bvb koperpoets, of zelfs tandpasta voor lichte krassen).
Bovendien is kunststofglas minder breekbaar dan gewoon glas.

De meeste “vintage” polshorloges hebben dan ook meestal kunststof glazen.

Zo werden de horloges die gebruikt werden voor de eerste ruimtevluchten enkel uitgerust met kunststofglazen.
Echt glas zou immers kunnen breken en splinteren, met alle gevolgen vandien…

Hopelijk ben je hier iets mee…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

hey Morse,

bedankt voor de reply!

Hoe zie je nu eigenlijk het verschil tussen een “gewoon” kunststof glas en een “versterkt” ?

Kwestie dat je dus vb niet de klauw gebruikt om een versterkt glas te verwijderen.

Een gewoon plexi glas heeft een schuine rand.Altijd een paar maten groter nemen dan de doormeter glasrand kast.
Bij een gawapend glas een rechte rand. In het glas ziet men een stalen of plaquéeing zitten. Dus zo een glas kan allen geperst worden. De ring geeft een tegendruk en is daardoor waterdicht.Altijd de juiste maat nemen van de glasrand kast.
Als pers gebruik ik altijd alluminium tasseaux. Bij kunststof persen kunnen deze breken en zware beschadingingen geven aan de wijzerplaat.

de wijzerplaten hebben vaak ook een ringetje om de overgang van glas / wijzerplaat mee af te werken.
moet je daar ook weer een ander soort glas voor hebben? waar het ringetje enigszins invalt?

als ik het wijzerplaat ringetje nu in het glas Breng en op de kast pers dan springt steeds het ringetje eruit. (het is een omega geneve)

als er een ander glas op moet, waar kan ik die dan kopen?

groet Jorrit

Ter verduidelijking: links een “versterkt” kunststofglas (“armed”, “armée”) met een goudkleurige metalen ring, rechts een gewoon, zonder ring dus:

De ring:

Overigens moet je met kunststofglazen wel weten welke vorm je nodig hebt (hangt af van de kastrand).

De meest gangbare staan hieronder afgebeeld:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

http://www.horlogeglas.nl

gaan spam, ik ken ze niet.

Bedankt voor de foto’s, dat verduidelijk al veel!

Worden niet kunststofglazen ook ingeperst? Ik had namelijk ook ergens iets gelezen dat glazen soms geplakt worden?