Vraagje over rubberen ring Seiko SKX009

Vorige week gebeurde er iets raars tijden het dragen van mijn SKX009. Tussen de bezel en het glas zag ik ineens een stukje rubber uitsteken. Het leek me wat droog want toen ik er (heel voorzichtig) aan voelde brak het af. Wat onderzoek online doet me vermoeden dat het over een stukje van onderstaande zwarte ring gaat (foto geleend van internet):

Ik denk dat ik nu ongeveer een 2 a 3 mm van deze ring mis. Sindsdien merk ik dat de bezel veel soepeler (te gemakkelijk eigenlijk) draait.

Weet een van jullie of dit ook een nadelig effect heeft op de waterdichtheid? Dat de bezel los draait kan ik wel mee leven (ik ga toch niet met het horloge duiken), maar binnenkort ga ik wel op vakantie en ik ben wel van plan om in zee te gaan zwemmen. Als het niet helemaal veilig is herstel ik het liever, of laat ik het horloge thuis.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Stefan

Rubber pakkingring van de bezel heeft geen invloed op waterdichtheid.
De pakking geeft een spelingvrije werking van de bezel.

Ze breken niet spontaan, meestal worden ze hard. Als ze breken is de bezel er ooit afgehaald en de o-ring is in de knel gekomen bij het terugplaatsen.

Indien nodig…ze zijn op voorraad.

Bedankt voor je snelle antwoord Lucien,

Het kan goed zijn dat de ring bekneld is geraakt, volgens mij is de bezel losgemaakt van het horloge tijdens het beadblasten, een paar maanden geleden.

Is het verstandig deze ring zelf te vervangen zonder uitgebreide ervaring en gereedschap? Een Zwitsers zakmes heb ik nog wel, maar geen professioneel gereedschap o.i.d.

Groeten,

Stefan