En dat is een heel andere vorm dan ik van een ontspannen veer gewend ben. Maar ik ben natuurlijk alleen de modernere S-veren gewend dus wellicht hoort dit er gewoon bij met zo’n oud horloge.
Mij concrete vraag is: is deze veer nog bruikbaar of is dit ding z’n voorspanning kwijt en heb ik straks een gangreserve van een paar uur.
(ik vervang liever niet meer dan nodig, er moet al genoeg vervangen worden en voor je het weet stop je drie keer de waarde aan onderdelen erin )
dit is een veer van het oude type, gemaakt van blauwstaal. Deze werden gebruikt voordat moderen S veren hun intreden deden.
De moderne veren hebben inderdaad een S vorm, de oudere veren hebben deze nooit gehad, die hadden altijd deze vorm.
Deze oude veren hadden ook vroeger al de neiging om hun veerkracht te verliezen. Dit wordt ik het Engels ‘set mainspring’ genoemd. De veer zal waarschijnlijk nog wel voor een redelijk goede gangreserve zorgen, alleen kan het zo zijn dat de amplitude wat lager ligt. Mijn ervaring is dat zakhorloge die technisch in orde zijn, ook met zo’n veer nog wel acceptabel functioneren.
Ik heb diverse zakhorloges met oude veer, die prima werken en met een zeer bevredigende gangreserve en amplitude lopen. Vervangen heeft inderdaad de voorkeur, maar opzich al het horloge het met de oude veer ook wel doen, althans, dat is mijn ervaring (en ik gebruik ze ook daadwerkelijk, dus dan zal t wel goed zijn toch?)De kans op breuk is overigens wel groter bij deze oude veren, maarja, als hij breekt kan je hem altijd nog vervangen.
De kosten voor het vervangen valt trouwens wel mee, als je de juiste maten hebt, valt een vrijwel altijd een veer onder de 10 euro te vinden. Ik betaal zelf 6 euro ex btw voor een moderne S veer bij de groothandel. Evt wil ik hem wel voor je meenemen en op de post gooien voor je.
Succes ermee! als je nog vragen heb hoor ik het graag!
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord. Duidelijk verhaal!
Ik ga eens even bedenken of ik die veer nu vervang of nog even niet (het is geen wereldklus om dat achteraf nog even te doen mocht het toch tegenvallen of bij breuk)
Ik heb overigens ook nog een set (goldplated) wijzers nodig en die heb ik nog nergens kunnen vinden, wellicht dat jij daar adresjes voor hebt? Ik kom nog even terug met de precieze maten.