Vraagje : Springbars

Gisteren deze springbars aangetroffen aan een Seiko 5
waarbij aan 1 kant slechts 1 kraagje zit en aan de andere kant
2 kraagjes,
Iemand een idee waarom of welk nut zoiets heeft ?
omdat het goedkoper is lijkt me niet.

Dat dubbele kraagje is bestemd voor je Bergeon 6767 (of andere bandtools). Het vorkje van deze tools past tussen deze 2 kraagjes, je hoeft een pushpin maar aan een kant te bedienen, voor het plaatsen of verwijderen van een band, vandaar dat er een dubbel kraagje aan maar een kant zit.

Thanx… ik was ook niet duidelijk ik verbaasde me erover dat dat dubbele kraagje slechts aan 1 kant zat,
soms kun je namelijk slecht zien aan welke kant dat enkele of dubbele kraagje zit, en voor je het weet zit je eerst aan de verkeerde kant te frutten met je bandentooltje

En als ik de pushpins terugplaats, dan zorg ik dat de dubbele kraag aan de kant van de kroon zit.
Dat heeft als voordeel dat je het het horloge niet op de (kwetsbare) kroon/opwindas hoeft te zetten als je de pushpins weer verwijderd.
Natuurlijk kun je ook altijd het horloge plat leggen.

Thanx voor de tip Sio2
persoonlijk houd ik het horloge liever in de linkerhand
en begin dan via de caseback gezien bij rechtsboven
daarna de andere pushpin naar rechts switchen en dan weer rechtsboven de pin eruit.
Het is alleen r*te moeilijk om te weten wanneer zo’n fabrikant
een pushpin met 2 of 4 kraagjes heeft gemonteerd, zou een stuk
eenvoudiger zijn wanneer ze gewoon pinnen gebruiken met 2 x 2 kraagjes en het is me dus nog niet duidelijk waarom ze daarop kennelijk beknibbelen ofzo,

grt. Gerard

@Carpe_tempus

Een goede bandtool is m.i. het belangrijkst, die van Bergeon zijn goed scherp, hiermee lepel je iedere springbar ermee uit, zelfs de Seiko fatbars zijn een eitje. Scherpte dus, daarom gebruikt mijn horlogemaker waarschijnlijk ook een oud schroevendraaiertje als bandtool.