Zoals jullie wellicht is opgevallen, ben ik sinds kort de trotse bezitter van de Tissot Navigator ref 45501.
Nu viel me vanmiddag iets op. Op de dial van mijn horloge staat eerst Automatic en daaronder Navigator terwijl het op andere foto’s van dezelfde referentie precies andersom is.
Wie oh wie kan licht in deze duisternis bieden. Is het tijdsgebonden en wanneer heeft Tissot deze switch doorgevoerd, of is er sprake van een service dial en welke is dit dan? Alvast dank!
Tissot deed dit wel vaker; zo heb ik een “automatic seastar” maar die kom ik online ook wel tegen met “Seastar automatic”. Geen idee of ze daar een reden voor hadden of dat er gewoon niet zo op gelet werd.
Was me bij deze Navigator ref. overigens nog nooit opgevallen.
Je zou kunnen proberen uit te zoeken aan de hand van serienummers op horloges online of er enige lijn in te ontdekken valt. Is bij deze uurwerken wel vrij lastig, het nummer staat erg klein op het uurwerk en is dus alleen te zijn op heel scherpe foto’s.
Dank je. Top dat je zo snel reageert. Zal eens op onderzoek uitgaan. Was mij eerlijk gezegd ook niet eerder opgevallen terwijl ik al langer met de Tissot Navigator bezig ben geweest als toekomstige aanvulling op de collectie. (Waarbij ik uiteraard dankbaar gebruik heb gemaakt van jouw epistel over de Lemania voortgedreven Tissot’s )
Alvast een eerste inzicht. Het lijkt er op dat de Automatic Navigator versie uit de periode 1972-1975 komen. Eenzelfde versie is op basis van het serienummer te dateren tot 1973. In een advertentie uit 1975 zou deze uitvoering ook te zien zijn, terwijl de Navigator Automatic versie in de Tissot catalogus 1976/1977 blijkt te staan. Foto’s volgen zodra ik ze heb.
Kijk dat zijn leuke dingen om te ontdekken. Blijft wel een raadsel waarom ze het omgedraaid hebben, maar wel aardig als er een lijn in te ontdekken valt.
Ben wellicht nog iets op het spoor gekomen. Het referentie nummer aan de binnenzijde van de vroegere modellen kennen een ruimte tussen de eerste twee en de laatste drie cijfers…
Bij latere versies is het referentienummer aaneengeschreven. Weet niet of dit toeval is bij de Tissot Navigators, of breder toepasbaar. Wordt vervolgd!
Op het exemplaar dat ik ooit had staat boven AUTOMATIC en daaronder NAVIGATOR
En bij mij is/was ook een tussenruimte tussen 45 en 501
Bovendien staat er nog een nummer dat ik niet meer ontcijferen kan onder de woorden acier inoxydable
Mooi dit stukje bevestiging. Heb je toevallig ook het serienummer van dat horloge zodat we ook kunnen bevestigen dat die eerdere Navigator modellen waren?
Dat tweede nummer is 9803, het ref. nummer van de vergelijkbare lemania. Mogelijk liepen ze van dezelfde productielijn. Je komt ze vaker met dubbele ref. Nummers tegen, bijvoorbeeld deze:
Ik zie dat je de fout uit mijn documentje hebt overgenomen, ik moet dat ook nog even corrigeren; er staat “Hecho en Equador” niet “Mecho” Ik had dat verkeerd gelezen.