Vraagje Tissot Navigator

Zoals jullie wellicht is opgevallen, ben ik sinds kort de trotse bezitter van de Tissot Navigator ref 45501.
Nu viel me vanmiddag iets op. Op de dial van mijn horloge staat eerst Automatic en daaronder Navigator terwijl het op andere foto’s van dezelfde referentie precies andersom is.

Wie oh wie kan licht in deze duisternis bieden. Is het tijdsgebonden en wanneer heeft Tissot deze switch doorgevoerd, of is er sprake van een service dial en welke is dit dan? Alvast dank!

Tissot deed dit wel vaker; zo heb ik een “automatic seastar” maar die kom ik online ook wel tegen met “Seastar automatic”. Geen idee of ze daar een reden voor hadden of dat er gewoon niet zo op gelet werd.

Was me bij deze Navigator ref. overigens nog nooit opgevallen. :sweat_smile:

Je zou kunnen proberen uit te zoeken aan de hand van serienummers op horloges online of er enige lijn in te ontdekken valt. Is bij deze uurwerken wel vrij lastig, het nummer staat erg klein op het uurwerk en is dus alleen te zijn op heel scherpe foto’s.

Gefeliciteerd met de aanwinst :+1:

Dank je. Top dat je zo snel reageert. Zal eens op onderzoek uitgaan. Was mij eerlijk gezegd ook niet eerder opgevallen terwijl ik al langer met de Tissot Navigator bezig ben geweest als toekomstige aanvulling op de collectie. (Waarbij ik uiteraard dankbaar gebruik heb gemaakt van jouw epistel over de Lemania voortgedreven Tissot’s :grinning:)

1 like

Alvast een eerste inzicht. Het lijkt er op dat de Automatic Navigator versie uit de periode 1972-1975 komen. Eenzelfde versie is op basis van het serienummer te dateren tot 1973. In een advertentie uit 1975 zou deze uitvoering ook te zien zijn, terwijl de Navigator Automatic versie in de Tissot catalogus 1976/1977 blijkt te staan. Foto’s volgen zodra ik ze heb.

1 like

Kijk dat zijn leuke dingen om te ontdekken. Blijft wel een raadsel waarom ze het omgedraaid hebben, maar wel aardig als er een lijn in te ontdekken valt. :+1::sunglasses:

Onderstaande advertentie komt uit najaar 1974 of 1975.

4 likes

Deze kende ik nog niet; gelijk opgeslagen, altijd handig. :sweat_smile:

1 like

Ben wellicht nog iets op het spoor gekomen. Het referentie nummer aan de binnenzijde van de vroegere modellen kennen een ruimte tussen de eerste twee en de laatste drie cijfers…

Bij latere versies is het referentienummer aaneengeschreven. Weet niet of dit toeval is bij de Tissot Navigators, of breder toepasbaar. Wordt vervolgd!

2 likes

Op het exemplaar dat ik ooit had staat boven AUTOMATIC en daaronder NAVIGATOR
En bij mij is/was ook een tussenruimte tussen 45 en 501
Bovendien staat er nog een nummer dat ik niet meer ontcijferen kan onder de woorden acier inoxydable

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

2 likes

Mooi dit stukje bevestiging. Heb je toevallig ook het serienummer van dat horloge zodat we ook kunnen bevestigen dat die eerdere Navigator modellen waren?

Mijn foto’s van toen zijn slecht dus het is nauwelijks te ontcijferen
Ik denk iets van 1648****
Meer kan ik er niet van bakken, helaas

1 like

Dat is voldoende :+1:. Zou om een model uit 1973 gaan. Bevestigt de aanname aangezien de Tissot Navigators 45xxx vanaf 1972 zijn geproduceerd.

Dat tweede nummer is 9803, het ref. nummer van de vergelijkbare lemania. Mogelijk liepen ze van dezelfde productielijn. Je komt ze vaker met dubbele ref. Nummers tegen, bijvoorbeeld deze:

Hier zo’n Lemania:
https://omegaforums.net/threads/lemania-chronograph-cal-1341-ref-9803.12212/

1 like

@wbcoupe @Brodie Heb vanuit internationale fora weer leuke input ontvangen over de Tissot Navigator. Please check mijn website via onderstaande link

https://www.arteepee.nl/tissot/tissot-navigator

5 likes

Mooie website :+1::+1:

Ik zie dat je de fout uit mijn documentje hebt overgenomen, ik moet dat ook nog even corrigeren; er staat “Hecho en Equador” niet “Mecho” Ik had dat verkeerd gelezen. :rofl:

@Fritzer wees me daarop. :+1:

Oeps :sweat_smile:. Zal het meteen aanpassen.

1 like

Erg leuk!

1 like

Leuk gedaan hoor! Erg cool om je collectie zo bij te houden.
Als je nog een foto wil gebruiken, dan heb ik nog wel een scherpere van de 45509 denk ik.

Er staat nu overigens een 45509 op eBay, maar die is helaas spiegelglad gepolijst…

1 like

Dank je. Fraaie foto’s. Nog steeds in je bezit?

1 like

jazekers…tot in den eeuwigheid als het aan mij ligt :wink:

3 likes