Vraagje van een leek

Halo,

Ik heb een vraagje voor een beginnende knutselaar.
Ik heb een klokje van een vriend gekregen(quartz)
Hij heeft de batterij zelf ongeveer +/-5 jaar geleden eruit gehaald(ze liep te snel of te traag)
Mijn vraag is nu welk batterijtje moet er terug in waar kan ik dat vinden
Dit is het klokje waar het over gaat

Kan er toevallig ook iemand een goeie webshop door geven waar ik batterijen kan kopen
Alvast bedankt voor de hulp

Grtz,Philip

Zo te zien zit er een ETA 995.114 uurwerk in. Met behulp van Google moet het wel te vinden zijn welk type batterij erin moet.
Het lijkt erop dat de vorige batterij gelekt heeft. Ik zie allerlei aanslag in het batterijvak.
Let erop dat je een zilveroxide batterij plaatst. De batterijtjes in die goedkope doordrukstrips zijn vaak alkaline en die kunnen gaan lekken.

Groet, Jurgen

SiO2 Schreef:

Zo te zien zit er een ETA 995.114 uurwerk in.

Dacht ik ook. Volgens Ranfft zou daar een Varta V371 in moeten.

Wat SiO2 zegt. Mooi horloge trouwens!

Die gast waar het van is heeft die destijds van de marine gekregen
Trouwens bedankt voor alle info jongens!
Hier kan ik iets mee

Het kan natuurlijk zijn dat je het batterijtje graag zelf wilt vervangen, maar je zou ook naar een goede juwelier kunnen gaan. Zelf doe ik dat ook wanneer ik de kast liever zelf niet wil openmaken. Meestal was ik onder de 10€ klaar.

Met vriendelijke groet, Jacob Wolf

Kost bij de lokale juwelier inderdaad niet heel veel. Bovendien was bij mij de kast nog op waterdichtheid getest. Toch een niet heel onbelangrijke extra service :slight_smile:

Edit: overigens erg mooie klok! :~ Heb je de stalen band er ook bij?

wolfje1970 Schreef:

… maar je zou ook naar
een goede juwelier kunnen gaan. Zelf doe ik dat
ook wanneer ik de kast liever zelf niet wil
openmaken. Meestal was ik onder de 10€ klaar

Dat deed ik vroeger ook. Totdat ik ontdekte wat voor enorme schade ze maakten aan de horlogekasten en aan de binnenkant. Eén horloge heeft allemaal putjes naast het deksel opgelopen door het snelle openrukken door de juwelier. En bij een ander horloge mist nu een beugeltje over de batterij ‘dank zij’ de juwelier.
“Gesloopt terwijl u wacht”. Nee dank je, ik doe het liever zelf. Dan kan ik nog mooi even wat siliconenvet op de pakkingen smeren voor de waterdichtheid. Dat doet de gemiddelde juwelier ook vast niet. En dan weet ik ook zeker dat de batterij niet is aangeraakt met vingers, dat kan corrosie veroorzaken. Ik gebruik een kunststof pincet.
Misschien heb ik net pech gehad maar mijn vertrouwen in juweliers is weg. Een echte horlogemaker zal dat vast beter doen.

Groet, Jurgen

Nee er zat een versleten rubberen band op
Ik denk dat ik eens ga kijken voor een NATO
Er moet ook nog een nieuw glas in want dat is zwaar gehavend,maar ik wilde eerst even kijken of ik ze gewoon aan de praat kreeg

Mooie klok. Ik heb de automaat gehad (heeft mijn vader nu om).